به گزارش القدس العربی، با وجود اینکه عربستان سعودی اذعان کرده که جمال خاشقجی، روزنامه نگار سعودی در استانبول کشته شده است، اما ریاض مدعی است که خاشقجی در پی نزاع با کارمندان کنسولگری کشته شده است، اما این مسئله‌ای است که هیچ کشوری در جهان آن را باور نمی‌کند و این مسئله ریاض را واداشته تا چندین بار این داستان سرایی خود را اصلاح کند؛ اما هیچ گاه ریاض به نیت قبلی خود برای کشتن خاشقجی اذعان نکرد.

روز سه شنبه رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه گفت که خاشقجی قربانی جنایت وحشیانه‌ای شد که با دقت بسیار برای آن برنامه ریزی انجام شده بود. از روزهای نخست، منابع ترکیه‌ای خاطرنشان کردند ساختار و تعداد اعضای تیم عربستانی که در روز کشته شدن خاشقجی وارد استانبول شد، به تنهایی این نتیجه را می‌رساند که هدف آنها کشتن خاشقجی و نه ربودن وی یا تلاش برای قانع کردن او جهت بازگشت به عربستان از طریق مذاکرات مسالمت آمیز بوده است.

یک شاهد دیگر این است که در این تیم امنیتی عربستانی یک پزشک بیهوشی به نام صلاح محمد الطبیقی حضور داشته که وی متخصصی در کالبد شکافی و از بین بردن شواهد بوده است و تمامی اطلاعات فاش شده توسط رسانه‌های ترکیه‌ای طی روزهای اخیر نشان می‌دهد که این الطبیقی بوده است که عملا جسد خاشقجی را تکه تکه کرده تا مخفی کردن وی به صورت راحت‌تری انجام شود.

از دیگر شواهد جدید نیز این است که رجب طیب اردوغان در سخنرانی روز گذشته خود فاش کرد که سه تن از اعضای تیم سعودی یک روز قبل از کشته شدن خاشقجی در دوم ماه میلادی جاری وارد ترکیه شدند و اقداماتی را برای شناسایی این منطقه و مناطقی در داخل جنگل‌ها در استانبول انجام دادند که این امر آشکارا حکایت از مقدمه چینی‌های این تیم برای دفن و مخفی کردن جسد خاشقجی دارد.

از سوی دیگر، در اطلاعات فاش شده و صحنه‌های اخیری که مسئولان بازرسی ترکیه در آنها حضور یافتند، مشخص شده که مقدمه چینی‌هایی از سوی عربستان از قبل صورت گرفته تا فردی در بین این تیم امنیتی عربستانی اعزام شود که تنها ماموریتش خارج کردن لباس‌ها و وسایل خاشقجی از ساختمان کنسولگری بوده تا انحرافی در مسیر تحقیقات صورت بگیرد و این باور القاء شود که او از کنسولگری خارج شده است که این مسئله همچنین تاکیدی بر آن است که تیم عربستانی به خوبی می‌دانسته خاشقجی با پای خودش از کنسولگری بیرون نخواهد رفت.

در بُعد دیگر این مساله، رسانه‌های ترکیه‌ای اعلام کردند پلیس ترکیه که روز سه شنبه خودروی دیپلماتیک وابسته به کنسولگری را تفتیش کرد، آن را در یک پارکینگ پیدا کرده و در آن ماسکی را یافته است که برای پیشگیری از گازهای سمی استفاده می‌شود و این مسئله احتمال این امر را بیشتر می‌کند که تجهیزاتی از قبل برای از بین بردن جسد با مواد شیمیایی وجود داشته است. یک شاهد دیگری که این احتمال را تقویت می‌کند این است که منابع رسمی ترکیه‌ای امروز اعلام کرده‌اند که طرف سعودی همچنان به بازرسان ترک اجازه نمی‌دهد چاه موجود در باغ کنسولگری در استانبول را تفتیش کنند که این مسئله مجددا نظریه از بین بردن جسد خاشقجی و خلاصی از آن از طریق شبکه‌های فاضلاب مرتبط با کنسولگری را تقویت کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.