متن جوابیه اداره کل روابط عمومی وزارت نفت به گزارش خبرگزاری فارس به شرح زیر است:

روز دوشنبه (۲۳ مهرماه) میزگردی با عنوان «خواب آشفته نفت» در دانشگاه تهران و با حمایت رسانه‌ای خبرگزاری فارس برگزار شد. این میزگرد که در ابتدا و در ظاهر قرار بود موضوع فروش نفت در بورس انرژی را مورد بحث کارشناسی قرار دهد، در عمل به میتینگی برای حمایت از بابک زنجانی و قهرمانی سازی وی و تلاش برای القای این‌که باید راه و تجربه وی در دوره جدید تحریم‌ها بار دیگر به کار گرفته شود، تبدیل شد.

در اصل گردانندگان پشت پرده این به اصطلاح میزگرد در پوشش بورس انرژی، دو هدف عمده تطهیر بابک زنجانی‌ها و تخریب وزارت نفت را دنبال کرده و می‌کنند و نکته جالب این‌که اگرچه این میزگرد قرار بود مسئله ضرورت عرصه نفت خام در بورس انرژی را مورد بحث قرار دهد و به گونه‌ای مقاومت وزارت نفت در این زمینه را به نقد کشد، اما سخنران اصلی میزگرد، عملا فروش نفت در بورس انرژی را در شرایط تحریمی جدید رد کرد.

چنانچه در سطور بالا بیان شد نکته جالب توجه در این میزگرد، طرح داستانی جدید از ماجرای بابک زنجانی توسط فردی به نام حسن خسروجردی بود که مشروح سخنان وی با تیتر «روایتی جدید از فروش نفت توسط بابک زنجانی» در پی آن هستند که در خبرگزاری فارس در روز جمعه (۲۷ مهرماه) منتشر شد. آقای خسروجردی در این روایت بدون توجه به فرآیند محاکمه بابک زنجانی در دادگاه و صدور حکم وی، از او به عنوان یک قهرمان یاد کرده و مدعی شده که وزارت نفت در دولت یازدهم با تبانی با خریداران نفت در چین، از آنها خواسته از خرید محموله‌های نفتی بابک زنجانی خودداری کنند و این محموله‌ها هم اکنون در آب‌های چین است.

این روایت آنقدر سست، بی‌اساس و مضحک است که ساده‌ترین افرادی که از پرونده بابک زنجانی خبر دارند آن را نمی‌پذیرند. بنابراین جوابیه حاضر، قصدی برای پاسخگویی به این داستان‌ها ندارد، زیرا محاکمه بابک زنجانی در دادگاه و اظهارات رسمی مقام‌های قضایی، اجرایی، نفتی و حتی وکلای بابک زنجانی در پنج سال اخیر پاسخ همه این داستان سرایی‌ها را می‌دهد.

مسئله اصلی در این میان جریان مشکوکی است که از ابتدای ماجرای بابک زنجانی و تشکیل پرونده فساد وی در محاکم قضایی، آشکارا و بدون واهمه با حمایت رسانه‌ای قدرتمند، سعی در تطهیر و یافتن راهی برای نجات وی دارد و در این راستا حتی دستگاه قضایی و مسئولان نفتی را مورد نقد و تخریب قرار می‌دهند. جا دارد نهادهای نظارتی وارد عمل شده و عوامل پشت پرده این جریان را شناسایی کرده شاید پرونده نفتی بابک زنجانی از بن بست خارج شده و راهی برای بازگشت اموال ملت باز شود.

در پایان این نکته تاکید می‌شود که وزارت نفت از اهداف پنهان این جریان در آستانه اعمال تحریم‌های نفتی آمریکا آگاه است و می‌داند که این جریان با بهره‌گیری از نام بابک زنجانی و در پوشش داستان عجیب و غریبی که روایت می‌کنند، راه را برای انتقاد از وزارت نفت و اعمال فشار بر آن باز کنند تا دست از سیاست‌های سختگیرانه خود در دوره جدید تحریم نفتی که مانعی بزرگ بر سر ظهور دوباره بابک زنجانی‌ها و رانت خواری‌ها و سواستفاده‌های کلان است، بردارد.

وزارت نفت جمهوری اسلامی ایران اگرچه با اعمال تحریم‌های جدید نفتی آمریکا، برای فروش و صادرات با محدودیت‌ها و تنگناهایی روبه‌رو می‌شود، اما قاطعانه به ملت بزرگ ایران اطمینان می‌دهد که با بهره‌گیری از همه تجارب و ابزارهای موجود و تنها در چارچوب قانون، تلاش می‌کند که جریان صادرات نفت کشور به بازارهای جهانی را با حداکثر توان حفظ کرده و در این راه از بروز هرگونه سو استفاده و سودجویی جلوگیری کند. البته که در این مسیر سخت و دشوار نیز خود را از کمک و راهنمایی‌های موثر افراد کارشناس و دلسوز بی‌نیاز نمی‌دانیم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.