رسانه‌های فلسطینی گزارش داد، نشست گروه‌های فلسطینی و هیئت امنیتی مصر در دفتر یحیی سنوار رهبر حماس در نوار غزه و با حضور اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی این جنبش برگزارشد.

هیئت مصری متشکل از سرتیپ احمد عبدالخالق مسئول پرونده فلسطین در دستگاه اطلاعات مصر و سرتیپ همام ابو زید بود. نمایندگانی از جنبش جهاد اسلامی، الاحرار، جبهه های خلق و دموکراتیک برای آزادی فلسطین، جنبش مقاومت مردمی، جبهه خلق برای آزادی فلسطین شاخه فرماندهی کل و کمیته های مقاومت مردمی شرکت داشتند.

هیئت مصری در این دیدار بر لزوم تکمیل فرایند آشتی ملی در فلسطین و کاستن از مشکلات انسانی نوار غزه و پایان محاصره آن تاکید کرد.

جمیل مزهر عضو دفتر سیاسی جبهه خلق برای آزادی فلسطین گفت: گفت وگوهای جدی برای گذر از شکاف و دو دستگی و بازیابی وحدت ملی وجود دارد و مصر تلاش های واقعی برای شکستن محاصره تحمیلی اسرائیل علیه غزه انجام می دهد.

وی افزود: فکر می کنم که در روزهای آینده اقدامات جدی و واقعی برای گذراز شکاف و و دستگی و کاستن از مشکلات مردم و شکستن محاصره ظالمانه تحمیلی علیه آنها وجود داشته باشد.

مزهر تاکید کرد: همه فلسطینی ها درخصوص لزوم تداوم راهپیمایی بزرگ بازگشت اتفاق نظر دارند. این راهپیمایی با همه شکل های مردمی مسالمت آمیز و ابزارهای مبارزه ملی فلسطینی ادامه دارد و به هیچ وجه جایی برای معامله یا سازش درباره آن وجود ندارد.

لوی القریوتی مسئول جبهه خلق برای آزادی فلسطین شاخه فرماندهی کل در نوار غزه گفت: در این دیدار کاستن از محاصره نوار غزه و توقف تجاوزگری اسرائیل بررسی شد.

وی افزود: مصربرای تکمیل آشتی در بین فلسطینی ها تلاش می کند زیرا تحقق آن برای مقابله با نقشه های طراحی شده علیه ملت فلسطین اهمیت دارد چرا که همگان از طرح موسوم به معامله قرن آگاه هستند.

القریوتی درخواست مصر از گروه‌های فلسطینی برای توقف راهپیمایی بزرگت بازگشت را تکذیب کرد و از وجود توافق برای تداوم مسالمت آمیز بودن این راهپیمایی و تلاش برای کاستن از مشکلات در نوار غزه خبر داد.

وی گفت: هیئت مصری هیچ گونه ایده های مکتوبی را به گروه‌های فلسطینی ارایه نکرده است تا آنها به آن پاسخ دهند.

القریوتی گفت: دیدگاه هیئت مصری با دیدگاه گروه‌های فلسطینی در غزه درخصوص آشتی و محاصره و تحکیم آتش بس تا حد زیادی با هم همخوانی دارد. آنچه در نشست اتفاق افتاد، بیشتر بحث و گفت وگو و تبادل نظر بود.

وی افزود: هیئت مصری به گروههای فلسطینی گفت که تلاش های مصر برای تحکیم آتش بس و کاستن از محاصره و پیشبرد آشتی با گاهی تشکیلات خودگردان فلسطین است که با دیدگاه مصر درقبال غزه تعارضی ندارد.

القریوتی تصریح کرد: هیئت مصری نتیجه تلاش های خود برای مهار تنش امنیتی بین مقاومت و اشغالگران اسرائیلی و جلوگیری از تجاوزگری این رژیم را به آگاهی گروه‌های فلسطینی رساند.

وی افزود: هیئت مصری به گروههای فلسطینی گفت که آنها این پیام روشن را به اسرائیل رسانده‌اند که نوار غزه نیاز به برداشتن محاصره و تامین نیازهای اساسی از آب و برق گرفته تا آزادی تردد در گذرگاه‌های مرزی دارد.

القریوتی همچنین گفت: هیئت مصری وعده ارائه تسهیلات زیادی به اهالی غزه از جمله تسهیل تردد از طریق گذرگاه مرزی رفح را داد.

هیئت مصری بعد از پایان نشست خود در غزه رهسپار کرانه باختری شد.

این سومین دیدار هیئت مصری از نوار غزه در طول یک هفته است.

هیئت مصری از چند روز پیش سفرهای رفت و برگشت بین نوار غزه و کرانه باختری و فلسطین اشغالی را برای دیدار با مسئولان جنبش های حماس و فتح و مقامات رژیم اسرائیل آغاز کرده است. این دیدارها در راستای تکمیل مذاکرات تحت سرپرستی مصر درباره پرونده آشتی و آتش بس در غزه صورت می گیرد.

گروه‌های فلسطینی از جمله حماس از دو ماه پیش درحال رایزنیبا مسئولان مصری درخصوص امکان دستیابی به آشتی فلسطینی ها و آتش بس با اشغالگران هستند.

زخمی شدن ۸ فلسطینی در غزه

هشت جوان فلسطینی به ضرب گلوله نیروهای رژیم اسرائیل در شرق شهر رفح در جنوب نوار غزه زخمی شدند.

اشرف القدره سخنگوی وزارت بهداشت فلسطین در غزه اعلام کرد: نیروهای امدادی زخمی‌ها را به بیمارستان ابویوسف النجار شهر رفح بردند.

نیروهای رژیم اسرائیل به سمت ده‌ها جوان فلسطینی در اطراف چادرهای بازگشت در شرق غزه آتش گشودند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.