روزنامه ینی شفق با انتشار گزارشی تحت عنوان &#۳۹;ادعای سوزاندن و نابودی جنازه خاشقچی با اسید&#۳۹; نوشت: همزمان با ادامه تحقیقات و جستجو برای یافتن جنازه خاشقچی، بار دیگر چشم ها به چاهی در باغچه اقامتگاه سرکنسول عربستان سعودی در استانبول دوخته شد و صار نشدن اجازه مقامات سعودی برای بازرسی این چاه توسط ماموران ترک، حساسیت ها را برانگیخت.

به نوشته این رسانه، ماموران امنیتی و کارشناسان مجرب ردیابی آثار جرم، در ادامه نمونه برداری از نقاط مشکوک در جنگل بلگراد و چندین آدرس دیگر در استانبول، جهت تحقیقات خود را به سوی چاه محوطه کنسولگری سوق دادند.

این رسانه نزدیک به دولت ترکیه مدعی شد که در حین جا به جایی سه چمدان و انتقال آنها به داخل اقامتگاه سرکنسولگری، یک ماسک بر زمین افتاده است که بر اساس اطلاعات دریافتی از منابع موثق، این ماسک به منظور ممانعت از استنشاق مواد کشنده سمی ـ شیمیایی به کار می رود.

این گزارش می افزاید: انتشار خبر وجود ماسک ضد استنشاق مواد سمی در چمدان های مقامات سعودی و حضور متخصص پزشکی در میان تیم 15 نفره قتل خاشقچی، شائبه استفاده از اسید در نابودی جسد این روزنامه نگار مشهور عربستانی را تقویت کرد.

بنا بر اعلام این رسانه به استناد مصاحبه با کارشناسان اسید شناسی، حکومت عربستان برای نابودی جنازه های دفن شده در مکه و مدینه از یک نوع اسید خاصی استفاده می کند که حتی مو و ناخن را حداکثر ظرف مدت 38 دقیقه نابود می کند و احتمال استفاده ماموران قتل و نابودی خاشقچی از این ماده اسیدی بسیار زیاد است.

به نوشته این رسانه، آثار جنازه های نابود شده توسط این اسید فقط و فقط با میکروسکوپ قابل مشاهده است.

به رغم گذشت بیش از سه هفته از قتل خاشقچی، هنوز به طور دقیق از سرنوشت جسد وی خبری در دست نیست ولی برخی منابع خبری اعلام کرده اند که جسد این روزنامه نگار توسط تیم ترور اعزامی آل سعود، برای معدوم سازی به یک همدست ترکیه ای تحویل شده است.

برخی منابع خبری غیر رسمی نیز مدعی شده اند که جسد خاشقچی مثله شده و سر او به دستور یکی از یاران محمد بن سلمان که از اعضای تیم ترور اعزامی بوده، به عربستان منتقل شده و بقایای جسد وی به چاه موجود در محوطه ساختمان کنسولگری و یا اقامتگاه سرکنسول انداخته شده است.

پیش از این ساختمان کنسولگری و اقامتگاه سرکنسول عربستان سعودی در استانبول برای کشف جسد و یا مدارک قتل خاشقچی در این دو مکان جستجو شده و آثاری از جسد و یا بقایای جسد وی کشف نشده بود.

سه روز پیش شایعه ای منتشر و ادعا شد که پلیس ترکیه بقایای جسد خاشقچی را در چاه اقامتگاه سرکنسول سعدی در استانبول کشف کرده است ولی هیچ منبع خبری این شایعه را تایید نکرد.

اردوغان رئیس جمهوری ترکیه روز سه شنبه نیز در اجتماع حزب عدالت و توسعه در مجلس ترکیه به تشریح زوایای پنهان حادثه قتل خاشقچی پرداخت و با یادآوری این که 15 نفر از عربستان به استانبول آمده و این جنایت را انجام داده اند، تاکید کرد: باید مشخص شود که آنها از چه کسی دستور و اجازه گرفته و به استانبول آمده اند.

رئیس جمهوری ترکیه با بیان اینکه حادثه قتل به طور یقین با نقشه قبلی انجام شده است، ادامه داد: کسی نمی تواند بدون پاسخگویی به این پرسش ها از مسئولیتی که متوجه آنهاست، فرار کند و ترکیه خواهان مجازات مسببان و عاملان این جنایت است.

اردوغان با انتقاد از صدور دیرهنگام اجازه بازرسی ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول اضافه کرد: الان مشخص نیست که جسد خاشقچی کجاست.

وی با اشاره به ادعای یک مقام سعودی در خصوص تحویل جسد خاشقچی به یک شهروند ترکیه برای معدوم سازی گفت: باید مشخص شود که آن همدست قاتلان چه کسی است؟ و مقامات سعودی باید این را اعلام کنند.

خاشقچی روزنامه نگار منتقد آل سعود که در روز 2 اکتبر (10 مهر) برای طی مراحل ثبت ازدواج با خدیجه چنگیز نامزد ترکیه ای خود، به ساختمان کنسولگری عربستان مراجعه کرده بود، پس از ورود به کنسولگری ناپدید شده و از آن محل خارج نشد.

نامزد وی پس از اطمینان از خارج نشدن خاشقچی از ساختمان کنسولگری، پلیس و مقام های عالی ترکیه را در جریان رویداد قرار داد ولی مقام های آل سعود به مدت 18 روز منکر اطلاع از خاشقچی شدند.

حکومت آل سعود پس از 18 روز انکار، در پی فشار بین المللی با صدور بیانیه ای به قتل او در ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول اعتراف کرده و مدعی کشته شدن خاشقچی در پی یک مشاجره شد.

همه مدارک و شواهد نشان می دهد که 15 نفر از نزدیکان محمد بن سلمان ولیعهد عربستان که از طرف او به استانبول اعزام شده بودند، عامل قتل خاشقچی هستند و ادعای آل سعود درباره این روزنامه نگار کذب است.

مقام های دولت ریاض مدعی بازداشت 18 نفر در ارتباط با این پرونه شده اند ولی به رغم گذشت بیش از سه هفته از قتل، هنوز ابعادی از این پرونده مبهم مانده و تاکنون از جسد خاشقچی روزنامه نگار به قتل رسیده توسط عوامل آل سعود خبری در دست نیست و آمران و عاملان اصلی این جنایت نیز معرفی نشده اند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.