دولت پاکستان در سال مالی جاری با شکاف مالی ۱۲ میلیارد دلاری روبروست که باید به نحوی آن را جبران کند.

دولت ائتلافی به رهبری تحریک انصاف پاکستان در صدد است تا برای حل مشکل مالی از رجوع به بانک جهانی خودداری کند .

از سوی دیگر، «اسد عمر» وزیر امور دارایی پاکستان در کنفرانس خبری به خبرنگاران گفت که دولت پاکستان برای رفع موانع مالی چاره ای جز رجوع به نهادهای بین المللی از جمله صندوق بین المللی پول ندارد.

کاهش ذخائر ارزی پاکستان به چالشی بزرگ برای اقتصاد این کشور تبدیل شده است و بر اساس بیانیه بانک مرکزی پاکستان با برداشت اخیر ۲۱۹ میلیون دلار ذخائر ارزی بانک مرکزی این کشور به ۸ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار کاهش یافته است .

کارشناسان اقتصادی پاکستان معتقدند کاهش شدید و تدریجی ذخائر ارزی این کشور موقعیت دولت پاکستان را در ملاقات با مسئولان بلند پایه صندوق بین المللی پول تضعیف خواهد کرد. 

صندوق بین المللی پول با بیان شرایط سخت آمادگی خود را برای ارائه وام چند میلیاردی به دولت پاکستان اعلام کرده است.

«فواد چودری» وزیر اطلاعات و رسانه های گروهی پاکستان جذب سرمایه های خارجی را در اولویت دولت برای برون رفت از بحران مالی عنوان کرد و گفت:دیدار عمران خان از عربستان ممکن است موقعیت پاکستان را در گفت و گو با مقامات بلند پایه صندوق بین المللی پول تقویت کند.

وی گفت:برخی اقدامات دولت پاکستان باعث خواهد شد تا وابستگی این کشور به برخی نهادهای مالی دنیا کاهش یابد .

این در حالی است که عربستان سعودی خود به دلیل جنگ یمن به شدت با مشکلات مالی دست به گریبان است.

این کشور برای برون رفت از بحران مالی برای جذب سرمایه های خارجی تلاش می کند.

سفر عمران خان به عربستان در اوج مشکلات مالی کشورش

وزارت امور خارجه پاکستان پس از سفر عمران خان به عربستان در بیانیه ای اعلام کرد بر اساس توافق صورت گرفته عربستان سعودی هر سال سه میلیارد دلار نفت خام به مدت سه سال یعنی در مجموع ۹ میلیارد دلار نفت خام با بازپرداخت بلند مدت به پاکستان می فروشد و این توافقنامه پس از پایان مدت تعیین شده می تواند تمدید شود.

بر اساس این بیانیه، مجموع کمک ها و وام های عربستان سعودی طی سه سال آینده به عربستان سعودی، به ۱۲ میلیارد دلار می رسد.

عربستان سعودی همچنین علاقه مندی خود را برای احداث یک پالایشگاه بزرگ نفت خام برای تولید فراورده های نفتی در بندر گوادر در جنوب غرب پاکستان اعلام کرده است.

عمران خان را در سفر اخیرش به عربستان، «شاه محمود قریشی» وزیر خارجه، «اسد عمر» وزیر دارایی، «فواد چودری» وزیر اطلاع رسانی رسانه ها و «عبدالرزاق داود» مشاور نخست وزیر در امور دارایی همراهی کردند.

عمران خان و هیات همراه پس از شرکت در کنفرانس بین المللی سرمایه گذاری با ملک سلمان شاه عربستان و محمد بن سلمان ولیعهد این کشور ملاقات کرد.

محمد بن سلمان و عمران خان در دیدار مشترک همچنین در مورد کاهش مقدار روادید برای کارگران پاکستانی برای کار در عربستان به توافق رسیدند و دو طرف برای گسترش روابط در بخش های اقتصادی و مالی به توافقاتی دست یابند.

در حاشیه این نشست، طی مراسمی، یادداشت تفاهم مشترک برای دریافت وام سه میلیارد دلاری از سوی «اسد عمر» و «محمد عبدالله الجدانی» وزیران دارایی دو کشور به امضاء رسید.

ماه گذشته نیز در سفر یک هیات بلند پایه عربستان به پاکستان یادداشت تفاهم مشترک برای ساخت یک پالایشگاه در بندر گوادر در جنوب ایالت بلوچستان پاکستان از سوی مقامات دو کشور در اسلام آبادامضاء شد.

عربستان همچنین خواهان سرمایه گذاری در معادن طلا و مس در غرب ایالت بلوچستان پاکستان (و نزدیک به مرز مشترک با ایران) است.

دولت پاکستان به رهبری عمران خان نخست وزیر و رئیس حزب تحریک انصاف در نظر دارد با تعیین سیاست های فوری برای جذب سرمایه خارجی و توسعه منابع انسانی و طبیعی به سوی شکوفایی اقتصادی خیز بردارد.

پس از برگزاری اجلاس سرمایه گذاری در عربستان نشست ویژه ای با حضور عمران خان و پژوهشگران، خبرنگاران و سرمایه گذاران از کشورهای مختلف برگزار شد که طی آن نخست وزیر پاکستان با پرداختن به برنامه های خود برای توسعه پاکستان گفت که در نظر دارد، با مدیریت جامع و استفاده موثر از قشر جوان و استخراج معادن و منابع انرژی به توسعه گردشگری کمک کند و کشورش را به تکنولوژی جدید در دنیا مجهز کند.

عمران خان: پاکستان چاره ای جز دریافت وام خارجی ندارد

عمران خان در سخنرانی در اجلاس بین المللی سرمایه گذاری در ریاض موسوم به &#۳۹;ابتکار عمل سرمایه گذاری آینده &#۳۹; به مشکلات و بحران مالی در کشورش پرداخت و گفت : برای برون رفت از چالش های مالی به وام خارجی نیاز مبرم دارد.

«عمران خان» در کنفرانس سرمایه گذاری «داووس صحرا» در ریاض، با تشریح مشکلات شدید مالی کشورش، گفت:ما به دنبال دریافت وام از صندوق بین المللی پول و همچنین کشورهای دوست از جمله عربستان سعودی هستیم تا بر مشکلات فائق شویم.

عمران خان پرداخت سود وام های قبلی را چالشی بزرگ برای اقتصاد پاکستان خواند و گفت: دولت درصدد است تا هرچه سریع تر از این بن بست بیرون آید.

وی با تشریح فرصت های سرشار کشورش برای سرمایه گذاری گفت:در نظر دارد با فراهم سازی فرصت های جدید برای سرمایه گذاری خارجی، میزان تولید داخلی کشور را افزایش دهد تا زمینه افزیش صادرات فراهم شود.

نخست وزیر پاکستان تصریح کرد:متاسفانه به دلیل فساد گسترده مالی نهادهای دولتی پاکستان به شدت ضربه دیده اند و منابع مالی این کشور نیز به شدت تحلیل رفته است.

وی سیاست خود برای جذب سرمایه خارجی را &#۳۹;عملیات یک پنجره&#۳۹; نامید و گفت:بر اساس سیاست جدید پاکستان در جذب سرمایه خارجی بهترین تسهیلات لازم به سرمایه گذاران خارجی ارائه خواهد شد.

عمران خان افزود:شعار ما رسیدن به پاکستان جدید است و برای رسیدن به این هدف مبارزه با فساد مالی و پولشویی را در دستور کار خود قرار داده ایم.

نخست وزیر پاکستان در پایان گفت:دولت در حمایت از قشر فقیر و کم درآمد و متوسط در این کشور در نظر دارد در مرحله نخست، پنج میلیون واحد مسکونی در سراسر پاکستان بسازد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.