دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، مکررا از اوپک انتقاد و اعلام کرده است این گروه به حد کافی نفت تولید نمی‌کند. اوپک به همراه روسیه و سایر متحدان غیراوپک خود در ژوئن به منظور رفع نگرانی‌های بازار نسبت به کمبود عرضه و جلوگیری از افزایش بیشتر قیمت‌ها، توافق کرده بود تولیدش را مجموعا یک میلیون بشکه در روز افزایش دهد.

اما ارزیابی کمیته وزیران اوپک و غیراوپک بر این است که میزان عرضه در مقایسه با تقاضا بالا رفته است و به تولیدکنندگان هشدار داد به دلیل ابهامات اقتصادی و افزایش ذخایر نفت، ممکن است لازم باشد رویه خود را تغییر دهند.

بر اساس بیانیه ای که از سوی اوپک منتشر شده است، این کمیته نسبت به افزایش سطح ذخایر در هفته های اخیر ابراز نگرانی کرده و به ابهامات اقتصادکلانی اشاره کرده که ضرورت تغییر روند را ایجاب می کند.

قیمت نفت برنت از رکورد ۸۶.۷۴ دلار در سوم اکتبر، ۱۰ دلار در هر بشکه کاهش پیدا کرده که نشانه عرضه فراوان به بازار است.

در حال حاضر تولیدکنندگان برای افزایش تولید طبق توافق ژوئن پیش می روند.

اوپک و متحدانش در ژوئن موافقت کرده بودند تولیدشان را افزایش دهند تا نرخ پایبندی به توافق کاهش تولید را که به ۱۵۰ درصد رسیده بود، به ۱۰۰ درصد بازگردانند.

بر اساس گزارش رویترز، پیش از این عربستان سعودی که بزرگترین صادرکننده نفت جهان است، روز پنج شنبه اظهار کرد بازار ممکن است در سه ماهه چهارم امسال دچار اشباع عرضه شود زیرا سطح ذخایر بالا رفته و روند رشد تقاضا آهسته شده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.