آسوشیتدپرس گزارش داد، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا روز پنج‌شنبه قانونی را امضا کرد که به موجب آن تحریم‌های جدید علیه حزب‌الله لبنان به بهانه دست داشتن این گروه در حادثه بمبگذاری سال ۱۹۸۳در محل تفنگداران نیروی دریایی آمریکا در بیروت اعمال می‌شود. این قانون فهرست افرادی که به دلیل تجارت با حزب‌الله تحریم‌ می‌شوند را گسترش می‌دهد.

ترامپ در یک سخنرانی در کاخ سفید به مناسبت سی‌وپنجمین سالگرد این حادثه با تکیه بر ادعاهای بی‌اساس خود علیه ایران گفت: زمانی که من روی کار آمدم ایران برای دسترسی به دریای مدیترانه تلاش می‌کرد اما اکنون این کشور از این تلاش‌های خود عقب نشینی کرده است. آنها می‌خواستند همه چیز را تحت تسلط خود درآورند. درحالی‌که اکنون تنها برای بقا تلاش می‌کنند.

وی گفت که تحریم‌هایی که او برای ایران در نظر گرفته است، فراتر از تحریم‌هایی خواهد بود که در نوامبر اعمال می‌شوند.

رئیس جمهور آمریکا با بیان اینکه جمهوری اسلامی در ایجاد حزب‌الله لبنان نقشی اساسی ایفا کرده است، مدعی شد که بجز القاعده هیچ گروه تروریستی دیگری به اندازه حزب الله دستش به خون آمریکایی‌ها آغشته نیست.

واشنگتن در سال ۱۹۹۷ حزب‌الله لبنان را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داد.

ترامپ در ادامه ادعاهای خود در کاخ سفید مدعی شد که یکی از دلایل خروج آمریکا از توافق هسته‌ای، حمایت ایران از گروه‌های تروریستی بوده است.

وی همچنین مدعی شد: تمامی تحریم‌هایی که در رابطه با توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ لغو شده بود، روز چهارم نوامبر دوباره اعمال می‌شود و علاوه بر آن، او تحریم‌های بیشتری علیه ایران در نظر گرفته است.

وزارت خزانه‌داری آمریکا به تازگی نیز دو ایرانی را با ادعای حمایت از طالبان در فهرست تحریم‌های خود قرار داد.

دونالد ترامپ با وجود مخالفت شدید دیگر طرف‌های توافق، در ماه مه خروج از توافق هسته‌ای با ایران را اعلام کرد و گفت که تحریم‌ها علیه این کشور را بازمی‌گرداند. بخش دوم این تحریم‌ها از اوایل نوامبر اعمال خواهد شد که صادرات نفت ایران را هدف قرار می‌دهد.

این در حالی است که مقامات ایرانی بارها تاکید کرده‌اند که دیگر چیزی برای تحریم باقی نمانده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.