مجتبی کریمی با اشاره به روند ثبت نام این افراد برای دریافت ویزای اربعین حسینی گفت: با توجه به اینکه قسمت اعظمی از اتباع افغانستانی مقیم ایران دارای گذرنامه نیستند، آنها باید برای دریافت ویزای اربعین در ابتدا در دفاتر کفالت ثبت‌‌نام می‌کردند تا سند مسافرتی برای آنها صادر می‌شد. بعد از ثبت‌‌‌نام در این دفاتر کفالتی اسامی آنها از سوی نیروی انتظامی به وزارت کشور ارسال می‌شد و این وزارتخانه نیز با توجه به اینکه متولی امور اتباع در ایران است اسامی کسانی را که برای آنها دفترچه صادر شده بود را در اختیار سازمان حج و زیارت قرار می‌داد تا در سامانه سماح ثبت نام شوند تا  آنها نیز بتوانند برای دریافت ویزا همچون اتباع ایرانی از تخفیف در نظر گرفته شده، برخوردار شوند.

وی ادامه داد: در خلال این موضوع یکسری مشکلات فنی در روند کار به وجود آمد، سیستم‌ها همخوانی پیدا نکردند و این باعث شد روند صدور ویزا برای اتباع با کندی پیش برود.

این مقام مسئول در وزارت خارجه افزود: بیش از ۲۵ هزار روادید تاکنون برای این اتباع صادر شده است و ما تلاش داریم که تا آخر امروز برای درخواست‌های باقی مانده روادید را صادر کنیم.

کریمی با عذرخواهی از این اتباع به خاطر تاخیری که در صدور ویزا برای آنها ایجاد شده است،‌ اظهار داشت: در اینجا لازم می‌دانم که از همکاری‌های کاردار عراق در تهران و دیگر همکارانشان برای ایجاد تسهیلات مناسب در راستای صدور ویزای اربعین حسینی تشکر کنم. آنها کارنامه خوبی را در این زمینه از خود به جای گذاشتند.  

وی خطاب به زائران اربعین حسینی تصریح کرد: امیدوارم زائران نمایندگان خوبی برای مردم ایران در کشور عراق باشند. آنها باید توجه داشته باشند که عراق یک کشور خارجی است. باید قوانین و مقررات این کشور را رعایت کنند و به هر شخصی اعتماد نکنند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.