وزارت امور خارجه روسیه روز جمعه در اطلاعیه ای اعلام کرد: سرگئی لاوروف و مایک پمپئو در این مذاکره تلفنی که به ابتکار طرف آمریکایی صورت گرفت، به تفصیل در خصوص مقدمات دیدار روسای جمهوری دو کشور گفت وگو کردند. 

در این مکالمه تلفنی برخی موضوعات مهم دستور کار بین المللی و روابط دوجانبه روسیه و آمریکا با توجه به دیدار آتی روسای جمهوری دو کشور مطرح و مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش ایرنا، قرار است دیدار روسای جمهوری روسیه و آمریکا روز ۱۱ ماه نوامبر (۲۰ آبان) در حاشیه مراسم یکصدمین سالروز پایان جنگ اول جهانی در پاریس برگزار شود و توافق اولیه در مورد این دیدار در جریان مذاکرات جان بولتون مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری آمریکا و ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه به دست آمده است. 

به گفته مقام های روس، مساله خروج احتمالی آمریکا از پیمان منع موشک های هسته ای کوتاه و میان برد که ترامپ به تازگی به آن اشاره کرده و به مساله عمده مورد اختلاف مسکو و واشنگتن تبدیل شده از مسائل اصلی در دیدار سران دو کشور خواهد بود.

پوتین و ترامپ ا‌واخر تیر ماه امسال برای نخستین بار در هلسینکی پایتخت فنلاند دیداری دوجانبه داشتند و درباره برخی مسائل بین المللی ازجمله مساله سوریه و روابط دو جانبه گفت وگو کردند.

روابط روسیه و آمریکا تیره است و واشنگتن بیش از ۶۰ بسته تحریمی علیه مسکو وضع کرده است. 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.