رویترز گزارش داد، پنج منبع آگاه از برنامه صادرات نفت عراق گفتند، این کشور به منظور تبعیت از تحریم های ضد ایرانی دولت آمریکا، در ماه نوامبر ارسال نفت از میدان کرکوک به ایران توسط کامیون های نفتکش را متوقف می کند.

کرکوک یکی از بزرگترین و قدیمی ترین میادین نفتی خاورمیانه به شمار می رود. سال گذشته، عراق شروع به ارسال نفت از میدان کرکوک به ایران جهت استفاده در پالایشگاه های این کشور کرد و ایران نیز توافق کرد که معادل نفت دریافتی، در بنادر جنوبی عراق به این کشور نفت تحویل دهد.

این منابع گفتند، عراق در حال حاضر، روزانه کمتر از ۳۰ هزار بشکه نفت از طریق کامیون های نفتکش به ایران نفت صادر می کند.

یکی از این منابع گفت: «ارسال نفت کرکوک به ایران در ماه نوامبر و در راستای تبعیت از تحریم های آمریکا علیه ایران متوقف خواهد شد. شرکت بازاریابی نفت عراق قصد دارد از ماه نوامبر روزانه ۳۰ هزار بشکه نفت تولیدی از یک میدان کوچک در نزدیکی موصل را به عنوان جایگزین به فروش برساند. شرکت بازاریابی نفت عراق روز پنجشنبه مناقصه فروش این میزان نفت را منتشر کرده است.»

یک منبع نزدیک به عملیات صادرات نفت عراق گفت: «آمریکا عراق را برای توقف صادرات نفت به ایران و از سرگیری ارسال نفت مناطق کردی به ترکیه تحت فشار قرار داده است. اگر ترکیه نفت بیشتری از عراق بخرد، ممکن است استدلال آنکارا مبنی بر اینکه برای ادامه خرید نفت از ایران به معافیت از تحریم های آمریکا نیاز دارد تضعیف شود.»

این منابع افزودند، دولت حیدر العبادی در اواسط ماه اکتبر به توافقی با اقلیم کردستان دست یافته که بر اساس آن، صادرات نفت از طریق اقلیم به بندر جیهان ترکیه از سر گرفته می شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.