روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی اعلام کرد: بحران بر سر قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار واشنگتن پست درست زمانی اتفاق افتاد که عربستان سعودی در حال مبارزه با مسائل اقتصادی بود. این کشور در حالی که با قیمت پایین نفت دست و پنجه نرم می‌کرد و به دنبال گسترش فعالیت‌های بخش خصوصی در این کشور با جمعیت فزاینده جوان بود، مرگ خاشقجی اتفاق افتاد.

کارن یونگ، از موسسه سرمایه گذاری آمریکایی اعلام کرد: برای عربستان سعودی این اتفاق هم بحران اقتصادی و هم سیاسی است. برنامه اصلاحات اقتصادی به نوعی خراب شده است. البته من فکر نمی‌کنم که این مسئله به طور کامل پایان یافته است. اما تاثیر بسزایی داشته است زیرا هر گونه اصلاحات اقتصادی وابستگی به سرمایه گذاری خارجی است و اکنون زمان‌بندی بسیار بدی است.

خاشقجی روزنامه‌نگار عربستانی واشنگتن پست دوم اکتبر پس از ورود به کنسولگری عربستان در استانبول ناپدید شد. مقامات سعودی بعد از چندین روز رد هر گونه مشارکت در قتل وی اعتراف کردند که مرگ وی در حین درگیری اتفاق افتاده است. بعد از این اتفاق بسیاری از تجار و افراد سرشناس در حوزه تجارت و مالی از جمله استیون مونچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا و ریچارد برانسون، میلیاردر آمریکایی از شرکت در کنفرانس سالانه آینده سرمایه‌گذاری در ریاض که تلاش ولیعهد عربستان برای تنوع‌سازی در اقتصاد وابسته به نفت این کشور است، امتناع کردند.

خبرگزاری آناتولی نوشته است: این کنفرانس در روز پنجشنبه به پایان رسید و محکی بود که نشان دهد تلاش‌های اصلاح‌طلبانه ولیعهد عربستان در حوزه اقتصاد تا چه حد مثمر ثمر بوده است.

با این حال وزیر انرژی عربستان سعودی اعلام کرد: معاملاتی به ارزش ۵۶ میلیارد دلار در این کنفرانس انجام گرفت که بیشتر این قراردادها با شرکت‌های آمریکایی است. از سوی دیگر برخی از رهبران جهان نیز از جمله عمران خان، نخست وزیر پاکستان و عبدالله دوم، پادشاه اردن در این کنفرانس شرکت کردند.

به نوشته این روزنامه با این وجود اگرچه قتل خاشقجی ممکن است باعث عقب افتادگی عربستان سعودی از برنامه‌های اقتصادی شود اما به طور کلی تاثیری در بلندمدت نخواهد داشت.

روزنامه نیویورک تایمز نوشت: منتقدان در سال‌های گذشته همواره عربستان سعودی را به خاطر مسائل حقوق بشری مورد انتقاد قرار دادند اما این مسئله تاثیر بسیار کمی بر صنعت نفت پادشاهی سعودی و توانایی برای خرید تسلیحات از کشورهایی مانند آمریکا داشته است. اگر منافع لازم تامین شود، بسیاری از تجار در همکاری با کشورهای اقتدارگرا همچون عربستان سعودی تردید نمی‌کنند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.