تایمز آو ایندیا گزارش داد، با ادامه مناقشات تجاری میان چین و دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، ایالات متحده به صورت روزافزونی به کشورهای در حال توسعه خصوصا در آمریکای لاتین نسبت به تحرکات اقتصادی پکن هشدار می‌دهد.

مایک پامپئو، وزیر امور خارجه آمریکا در مصاحبه‌ای رادیویی گفت: ایالات متحده از رقابت تجاری منصفانه و متقابل با چین استقبال می‌کند اما زمانیکه که چین به رهبران ارشد کشورها در ازای دریافت پروژهای زیر ساختی رشوه می‌دهد که این به ضرر مردم آن کشور خواهد بود، به نظرم ایده امپراتوری تحت سلطه خزانه‌داری برای آن کشورها تبعاتی را در پی خواهد داشت.

به گفته او تحرکات اقتصادی چین "قطعا برای منافع آمریکایی‌ها پر خطر است و ما قصد داریم همواره با آنها مخالفت کنیم." پامپئو این سیاست را بخشی از نقطه‌نظرات شی جینپینگ، رئیس‌جمهوری چین دانست و گفت تمایل پکن برای تزریق پول در سراسر جهان طی دو سه سال گذشته افزایش یافته است.

رئیس‌جمهوری چین در سال ۲۰۱۵ به سرمایه‌گذاری مستقیم ۲۵۰ میلیارد دلاری در آمریکای لاتین و حوزه کارائیب و دو برابر کردن رابطه تجاری متعهد شد و این بدین معناست که چین جایگزین آمریکا به عنوان بزرگترین شریک اقتصادی برخی از این کشورها خواهد شد.

چین با دفاع از روابط تجاری‌اش و تاکید بر اینکه روش مذکور منفعت مشترک دارد، می‌گوید بر خلاف قدرت‌های غربی، از مداخله در امور داخلی سایر کشورها اجتناب می‌کند. اما منتقدان بر این باورند که منافع چین در آمریکای لاتین و آفریقا تقریبا روی استخراج منابع طبیعی متمرکز و تقویت اقتصاد خودشان متمرکز است و توجهی به کارگران محلی یا رشد بلند مدت محلی نمی‌شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.