گل در مصاحبه با خبرنگاران ترک با اشاره به ادامه تحقیقات درباره پرونده قتل جمال خاشقچی توسط آل سعود در کنسولگری عربستان در استانبول گفت: آنکارا به این علت درخواست استرداد متهمان را داده که این واقعه منفور در خاک ترکیه صورت گرفته است.

وی با تاکید بر این که مقامات ترکیه مصمم به روشن شدن همه ابعاد این رویداد هستند، اظهار کرد: ترکیه صلاحیت رسیدگی به این پرونده را دارد و به همین علت افکار عمومی جهان انتظار دارد برای دادرسی عادلانه و شفاف، روند قضایی این پرونده در ترکیه طی شود.

به گزارش ایرنا، دادستانی کل ترکیه دیشب با تنظیم کیفرخواست و ارسال آن به وزارت دادگستری، خواستار استرداد ۱۸ متهم به قتل جمال خاشقچی از عربستان سعودی شد.

وزارت دادگستری ترکیه نیز با انتشار بیانیه‌ای مطبوعاتی، با اشاره به حضور متهمان در خارج از این کشور، این درخواست استرداد را برای صدور درخواست استرداد و پیگیری از طریق مجرا‌های دیپلماتیک به وزارت امور خارجه ترکیه ارسال کرد.

در این درخواست استرداد، افراد مشخصی که تعداد آن‌ها ۱۸ نفر بوده و در جریان قتل خاشقچی نقش داشته اند، به اتهام &#۳۹;اقدام به قتل عمد، آزار و مثله کردن&#۳۹; به دادگاه فرا خوانده شده اند.

جمال خاشقچی روزنامه نگار منتقد آل سعود که در روز ۲ اکتبر (۱۰ مهر) برای طی مراحل ثبت ازدواج با خدیجه چنگیز نامزد ترکیه‌ای خود، به ساختمان کنسولگری عربستان مراجعه کرده بود، پس از ورود به کنسولگری ناپدید شده و از آن محل خارج نشد.

نامزد وی پس از اطمینان از خارج نشدن خاشقچی از ساختمان کنسولگری، پلیس و مقام‌های عالی ترکیه را در جریان رویداد قرار داد، ولی مقام‌های آل سعود به مدت ۱۸ روز منکر اطلاع از سرنوشت خاشقچی شدند.

حکومت آل سعود در پی فشار بین المللی با صدور بیانیه‌ای به قتل او در ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول اعتراف کرده و مدعی کشته شدن خاشقچی در پی یک مشاجره شد.

مقام‌های دولت ریاض مدعی بازداشت ۱۸ نفر در ارتباط با این پرونده شده اند.

به رغم گذشت ۲۶ روز از قتل، هنوز ابعادی از این پرونده مبهم مانده و تاکنون از جسد خاشقچی روزنامه نگار به قتل رسیده توسط عوامل آل سعود خبری در دست نیست و آمران و عاملان اصلی این جنایت نیز معرفی نشده اند.

همه مدارک و شواهد نشان می‌دهد که ۱۵ نفر از نزدیکان محمد بن سلمان ولیعهد عربستان که از طرف او به استانبول اعزام شده بودند، عامل قتل خاشقچی هستند و ادعای آل سعود درباره این روزنامه نگار کذب است.

مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه نیز دیروز خواستار طی تمامی روند قضایی و محاکمه متهمان پرونده قتل جمال خاشقچی روزنامه نگار منتقد آل سعود در ترکیه شد.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه نیز سه روز پیش به پادشاه عربستان پیشنهاد کرد که با توجه به وقوع حادثه قتل خاشقچی در استانبول، ۱۸ نفری را که در عربستان در رابطه با حادثه قتل خاشقچی دستگیر شده اند، در استانبول محاکمه شوند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.