الشرق الاوسط گزارش داد، آویگدور لیبرمن، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی آفیف کوخافی، نایب رئیس ستاد ارتش را برای برعهده گرفتن پست ریاست ستاد ارتش نامزد کرده است این درحالی است که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این رژیم ترجیح می‌دهد آلون زمیر، مشاور نظامی سابق وی این پست را برعهده بگیرد.

لیبرمن از دو ماه پیش مصاحبه‌هایی را با ژنرال‌های نامزد شده برای این پست انجام داده است اما به دلیل اختلافات با نتانیاهو نتوانسته بود تاکنون به تصمیمی در این باره برسد. اوایل لیبرمن مایل بود یائیر گولان این پست را در دست بگیرد اما نتانیاهو و تعدادی از وزرای تندرو به دلیل سخنرانی که دو سال پیش در سالروز هولوکاست کرده بود با او مخالفت کردند. وی در آن زمان از سیطره فاشیسم بر اسرائیل هشدار داده بود.

بعد از تهدید برخی نمایندگان راست‌گرای اسرائیلی به رفتن به دادگاه عالی برای لغو تعیین گولان به عنوان رئیس ستاد، لیبرمن از این تصمیم صرف‌نظر کرد و نتانیاهو نام زمیر را مطرح کرد. با این حال مخالفانش زیاد بودند. برخی معتقدند زمیر جوانی است که باید هشت سال دیگر منتظر بماند تا چنین پستی را دریافت کند و هیچ‌گونه تجارب جنگی ندارد. تحلیلگران نظامی نتانیاهو را متهم می‌کنند به اینکه می‌خواهد رئیس ستادی را تعیین کند که در خدمت منافع شخصی او باشد.

لیبرمن به همین خاطر افیف کوخافی را بدون هماهنگی با نتانیاهو انتخاب کرده است. دوره ریاست گادی آیزنکوت اول ژانویه ۲۰۱۹ به پایان می‌رسد و به موجب قانون اسرائیل لیبرمن باید فردی را برای تصدی این پست پیشنهاد دهد و دولت باید با او موافقت کند.

کوخافی یک سرلشگر ۵۴ ساله است که فعالیت نظامی‌اش را سال ۱۹۸۲ آغاز کرد. وی عضو تیپ چتربازی بوده و افسر عملیات در این تیپ بوده است. او در سال ۱۹۹۸ افسر تیپ شرقی یگان ارتباط با لبنان بوده است. وی در سال ۲۰۰۲ ریاست عملیات تیپ چتربازی برای سیطره بر اردوگاه بلاطه در نابلس را برعهده داشت. وی بعدا رئیس شعبه عملیات در ستاد ارتش اسرائیل شد. او اواخر سال ۲۰۱۰ رئیس شعبه اطلاعات اسرائیل و ۲۰۱۴ فرمانده ناحیه شمالی و مه ۲۰۱۷ نایب رئیس ستاد ارتش شد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.