النشره گزارش داد، عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان در سخنان خود در نشست امنیتی منامه گفت: روند صلح باید کلید روابط با اسرائیل باشد.

وی در ادامه تاکید کرد: عربستان روابط استراتژیک با آمریکا دارد و این مسأله هرگز تغییر نخواهد کرد.

الجبیر همچنین مدعی شد: ما با ۲ دیدگاه در خاورمیانه رو به رو هستیم نخست دیدگاه روشنگرانه عربستان و دیگری دیدگاه تاریک ایران! خاورمیانه هنوز تاوان انقلاب ایران را می دهد.

وی در خصوص ترور جمال خاشقجی روزنامه نگار منتقد سعودی به دست عوامل رژیم عربستان در استانبول گفت: واقعیتها در خصوص این مسأله در جریان تحقیقات مشخص خواهد شد.

الجبیر مدعی شد: سیاست خارجه دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا عقلانی و واقعیتگرا است و ما در منطقه از این مسأله حمایت می کنیم. ما در دوره حکومت باراک اوباما شرایط سختی داشتیم. رابطه ما با آمریکا بسیار بسیار مستحکم است.

الجبیر همچنین در کنفرانس خبری مشترک خود با همتای بحرینی اش گفت: افرادی که در خصوص پرونده قتل جمال خاشقجی در بازداشت بسر می برند در عربستان محاکمه خواهند شد. عربستان و ترکیه به همکاری با یکدیگر در این خصوص ادامه می دهند. برخی افراد از دایره اختیارات خود در خصوص پرونده خاشقجی عدول کردند.

الجبیر برای نخستین بار از مذاکرات عربستان با قطر پرده برداشته و گفت: همکاری امنیتی با قطر ادامه دارد و ائتلاف استراتژیک خاورمیانه هرگز تحت تأثیر اختلافات دیپلماتیک قرار نخواهد گرفت. برخی مسئولان قطری در گفتگوهای مربوط به ائتلاف خاورمیانه شرکت داشتند و این گفتگوها ادامه دارد. ما شدیدا این ائتلاف را تأیید کرده و نشست هایی با اعضای شورای همکاری خلیج فارس در عربستان برگزار کردیم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.