ولی ملکی، ‌نماینده مشکین شهر در جلسه علنی نوبت بعدازظهر امروز (شنبه) در مخالفت با رای اعتماد مجلس به فرهاد دژپسند، وزیر پیشنهادی امور اقتصاد و دارایی گفت: فرمایش همه عزیزان این بوده است که ما در جنگ اقتصادی هستیم. در جنگ اقتصادی همه باید آرایش جنگی بگیرند. هم دولت، هم مجلس و هم قوه قضائیه. آیا ما در حال آرایش جنگی هستیم؟

ملکی با اشاره به رزومه معرفی شده درمورد دژپسند گفت: بالاخره کسی که در حد وزیر معرفی می‌شود، اگر بنا باشد پلکانی بالا نیاید؛ تحصیلاتش مرتبط نباشد؛ پس برای چه برای وزارتخانه معرفی شده است؟

وی با اشاره به اینکه «نه همه چیز را تاریک می‌بیند و نه همه چیز را سفید» اظهار کرد: آقای دژپسند در مورد مقبولیت نظام در گروه کارآمدی اقتصادی مطلوبیت رفاه و معیشت مردم را توضیح داده‌اند و اهداف راهبردی را منبعث از اقتصاد مقاومتی و سیاست‌های آن تشریح کردند. سوال من این است که بهبود وضعیت رفاهی مردم، افزایش قدرت خرید خانوارها و تلاش برای کاهش نرخ تورم با چه مکانیزمی قرار است صورت بگیرد؟ این مکانیزم‌ها تعریف نشده است.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس ادامه داد: امروز بحث ما رای آوری نیست. بحث ما امروز این است که این برنامه‌ها عملیاتی است یا خیر؟ چرا به مردم وعده و وعید بدهیم آنگاه شش یا چهار ماه بعد خودمان از وزیر سوال یا او را استیضاح کنیم؟

نماینده مشکین شهر خطاب به دژپسند افزود: در راستای ایجاد آرامش اقتصادی و مدیریت وضع موجود فرموده‌اید که باید در چهار زمینه تصمیم عاجل بگیریم. اول اطمینان از تامین کالای اساسی مورد نیاز مردم و دوم راهکارهای مناسب برای تامین منابع مالی مورد نیاز ملت و ... سوال من این است که وقتی تولید ناخالص ملی (GNP) مملکت پایین است با چه مکانیزمی می‌خواهید آن را بالا ببرید؟ شما با چه پشتوانه‌ای گفته‌اید که من مشکلات را حل می‌کنم؟

وی با اشاره به استفاده از لفظ ابرتورم در جزوه ارائه شده از سوی این وزیر پیشنهادی گفت: شما به این واژه اشاره کرده‌اید؛ در صورتی که رئیس‌جمهور گفت ابرتورم وجود ندارد. در حالی که در برنامه‌های شما آمده است. فرضا شما رای بیاورید و وزیر شوید. مگر پیشینه تحصیلی هر یک از وزرای حاضر از آقای طیب‌نیا بالاتر است؟ آن زمان وقتی ایشان مطرح شد گفتند ایشان پایان نامه خود را در زمینه تورم نوشته است، اما اتفاقی که افتاد این بود که تورم بالا رفت. بیایید خودمان را اغفال نکنیم.

ملکی خطاب به دژپسند افزود: شما به مبارزه با فساد اشاره کردید.  سوال من این است که شما با چه مکانیزمی می‌خواهید با بانک‌ها مبارزه کنید؟ همه می‌دانند که بدنه بانک‌ها بیمار است. مگر بانک‌ها در سود و زیان مشارکت می‌کنند؟ آنچه وجود ندارد مشارکت است. تنها کاری که می‌کنند بهره‌گیری است.

وی با اشاره به اینکه «در تئوری پردازی مجلسی‌ها کمتر از شما نیستند» گفت: ما از شما برنامه محکم می‌خواهیم. آقای جهانگیری می‌خندد حق هم دارد بخندد. شما به رفع موانع تولید اشاره کردید. ما قانون این را هم داریم اما تاکنون اراده‌ای در رفع موانع تولید وجود نداشته است. چگونه می‌خواهید بین وزارت صنایع، گمرکات و بانک‌ها تعامل ایجاد کنید؟

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.