مهدی مقدسی در جلسه علنی نوبت ظهر امروز شنبه مجلس به عنوان موافق وزیر پیشنهادی اقتصادی گفت: آقای دژپسند اشراف کامل به اقتصاد دارند و می‌تواند سکان‌داری این وزارتخانه مهم را در این شرایط پرتلاطم بر عهده گرفته و کشتی پرتلاطم اقتصادی را به ساحل آرامش برساند.

وی با اشاره به تحصیلات دژپسند گفت: قطعا وجود هماهنگی بین وزارت اقتصاد و سازمان برنامه و بودجه می‌تواند اثربخشی را در اقتصاد داشته باشد. آقای دژپسند کسی است که می‌تواند این هماهنگی را ایجاد کند. او به برنامه ششم اشراف کامل داشته و در سنوات مختلف دستی در تنظیم سند برنامه‌های توسعه داشته است.

مقدسی با بیان اینکه دژپسند اشراف کامل بر برنامه‌ها و تطبیق با اسناد بالادستی دارد، افزود: آقای دژپسند به استقلال بانک مرکزی اعتقاد داشته و معتقد به انسجام در تیم اقتصادی دولت است. این همان انتقادی بود که ما از نبود هماهنگی بین تیم اقتصادی دولت و عمل کردن به صورت جزیره‌ای داشتیم که آقای دژپسند می‌تواند این مشکل را حل کند.

این نماینده مجلس در عین حال خطاب به وزیر پیشنهادی اقتصاد گفت: آقای دژپسند شما باید قول دهید که بعد از رای اعتماد نیروی سفارشی در این وزارتخانه قبول نکنید. وزیر باید مقابل ملت پاسخگو باشد و خودش نیرویش را انتخاب کند.

مقدسی با تاکید بر لزوم تنش‌زدایی به عنوان یکی از برنامه‌های وزارت اقتصاد گفت: آقای دژپسند باید ثبات اقتصادی، تقویت بخش خصوصی و استفاده از اقتصاددانان را در دستور کار قرار دهند. اتاق فکر وزارت اقتصاد باید حداقل ۲۰ اقتصاددان برجسته داشته باشد.

وی در پایان با تاکید بر لزوم حفظ وحدت و انسجام ملی گفت: ما امروز به آقای دژپسند رای می‌دهیم اما از فردا عملکردشان را با برنامه‌های ارائه شده و قوانین مو به مو مقایسه می‌کنیم و بر آن نظارت داریم چون ما نمایندگان مردم هستیم.

علیجانی: در سیاست‌های دژپسند تاکید بر عدالت اجتماعی به چشم می‌خورد

 

همچنین نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت که تاکید بر عدالت اجتماعی و رونق تولید ملی در اقدامات و سیاست‌های اجرایی دژپسند وزیر پیشنهادی اقتصاد به چشم می‌خورد.

محسن علیجانی در جلسه علنی بعد از ظهر امروز (شنبه) مجلس و در جریان بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی اقتصاد در موافقت با وی گفت: وزیر اقتصاد باید توان هماهنگی تیم اقتصادی دولت را داشته باشد؛ اگرچه شأن وزارت اقتصاد صرفا هماهنگ کننده چند دستگاه نیست.

وی اقتصاد غیر شفاف، گسترش مخارج دولت در کنار تحریم‌های ظالمانه را از چالش‌های وزارت اقتصاد عنوان و خاطرنشان کرد: وزیر پیشنهادی باید برای این چالش‌ها چاره‌اندیشی کند و مراقب باشد اقشار آسیب‌پذیر مشکل معیشت و مسکن پیدا نکنند و فشار اقتصادی به واحدهای تولیدی وارد نشود.

علیجانی اضافه کرد: ما نیازمند مدیری پاکدست، متخصص و کارآمد هستیم تا بحران‌های اقتصادی را مدیریت کند. آقای دژپسند با کارنامه و تجربه مناسب برای اداره کشور و فردی پاکدست، متخصص، خلاق و خوشفکر است که از چالش‌های پیش روی وزارت اقتصاد مطلع است و برای آن برنامه دارد.

این عضو فراکسیون امید مجلس با بیان اینکه دژپسند تامین مالی فراگیر، ترغیب سرمایه‌گذاری، انضباط مالی، اقتصاد هوشمند و توسعه زیرساخت‌های مرتبط را در دستور کار دارد یادآور شد: روان سازی صادرات غیر نفتی، واردات کالاهای اساسی و مواد اولیه کالاهای واسطه‌ای از برنامه‌های ایشان است. علاوه بر این طبق بررسی‌ها، برنامه‌های ایشان ۵۰ درصد با اسناد بالادستی منطبق است، ۳۴ درصد همسو است و موردی مبنی بر مغایرت برنامه‌های ایشان با اسناد بالادستی وجود ندارد.

علیجانی در ادامه اثربخشی نظام مالیاتی، تقویت شورای رقابت در بخش مدیریت دارایی و بدهی، بهبود نظارت برای ارتقای قابلیت سرمایه‌گذاری، اصلاح نظام بانکی در راستای منع بانک‌ها از بنگاه‌داری و ارتقای عملکرد نظام گمرکی و ساماندهی بانک‌ها و بیمه‌ها را از دیگر برنامه‌های دژپسند در وزارت اقتصاد عنوان کرد.

وی افزود: ارتقای سلامت اداری، مبارزه با فساد، مشارکت در اصلاح نظام بانکی، مشارکت فعال در ساماندهی نظام پولی و بانکی از مواردی است که آقای دژپسند می‌خواهد در وزارت اقتصاد اجرایی کند چرا که وزارت اقتصاد،‌ وزارت عدالت اقتصادی است. همچنین ما نسبت به سایر کشورها به لحاظ منابع ظرفیت بالایی داریم اما اقتصاد ما از کاستی‌هایی ساختاری رنج می‌برد و فشارهای ناشی از تحریم این نارسایی‌ها را تشدید کرده است.

این نماینده مجلس در پایان بیان کرد: تاکید بر عدالت اجتماعی، اصلاح الگوی مصرف و رونق تولید ملی مواردی است که در اقدامات و سیاست‌های اجرایی آقای دژپسند به چشم می‌خورد و امیدواریم ایشان با حضور در وزارت اقتصاد و حل مشکلات معیشتی مردم، ملت را سرافراز کند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.