جای شگفتی نیست که یک سبک زندگی کم تحرک برای سلامت انسان مضر است. همه ما می‌دانیم که ورزش نکردن و کم تحرکی روزانه یکی از بزرگترین عوامل خطرآفرین برای سندرم متابولیک است که به دیابت، بیماری قلبی و سرطان منجر می‌شود. اما شاید آگاهی از این که تنها با اقدام ساده ایستادن می‌توانید بدن خود را به کالری سوزی بیشتر و کمک به کاهش وزن تشویق کنید شگفت زده شوید. این شرایط خطر ابتلا به بیماری‌هایی که پیش‌تر به آن‌ها اشاره شد را کاهش داده و احتمالا به تجربه احساسی بهتر و زندگی طولانی‌تر کمک می‌کند.

نشستن بیش از حد می‌تواند مرگبار باشد

پژوهشی جدید نشان داده است که نشستن تا چه اندازه می‌تواند برای سلامت انسان مضر باشد. پژوهشگران در انگلیس و برزیل مطالعاتی که از شش پایگاه داده مختلف کسب شده بودند را مورد برسی قرار دادند. هر مطالعه ارتباط بین کم تحرکی و مرگ ناشی از بیماری قلبی عروقی، دیابت و سرطان را مورد بررسی قرار داده بود.در همین راستا، افرادی که روزانه بیش از ۶ تا ۸ ساعت را در حالت نشسته سپری می‌کردند یا بیش از ۳ تا ۴ ساعت تلویزیون نگاه می‌کردند، احتمال بیشتری داشت مرگ ناشی از تمامی دلایل مذکور و به ویژه بیماری قلبی را تجربه کنند.به گفته مرکز کنترل و پیشگیری بیماری آمریکا، بیماری قلبی دلیل اصلی مرگ و میر زنان در این کشور است. این مساله نگران کننده موجب شد تا آندرا چومیستک، استاد دانشگاه ایندیانا، و تیم پژوهشی وی شرایط ۹۷ هزار زن جوان در بازه سنی ۲۷ تا ۴۴ را برای ۲۰ سال پیگیری کنند. یافته‌های آن‌ها نشان داد که اختصاص زمان برای ورزش به منظور پیشگیری از مرگ ناشی از بیماری قلبی چه از وزن عادی برخوردار باشید یا اضافه وزن داشته یا چاق باشید، اهمیت دارد.

چرا نشستن برای سلامت انسان مضر است؟

بدن انسان برای سه هدف انرژی می‌سوزاند: برای حفظ عملکرد‌های خود، برای سوزاندن کالری‌های دریافتی از غذا، و برای حرکت. کالری‌هایی که برای انجام فعالیت‌های غیر ورزشی، از جمع کردن لباس‌ها تا مسواک زدن یا بالا رفتن از پله‌ها نیاز داریم به عنوان کالری‌های ترموژنز فعالیت غیر ورزشی (NEAT) شناخته می‌شوند.نشستن بیش از حد چرخه‌ای معیوب از عدم فعالیت را موجب می‌شود. هرچه زمان بیشتری را در حالت نشسته سپری کنید، بدن بیشتر فکر می‌کند که نیازی به سوزاندن کالری‌های ترموژنز فعالیت غیر ورزشی ندارد. ایجاد سیگنال‌های کالری سوزی دشوارتر می‌شود و از این رو، بلند شدن از روی صندلی دشوارتر به نظر می‌رسد.بر همین اساس، درک چرایی این که یک سبک زندگی کم تحرک به سندرم متابولیک منجر می‌شود، آسان می‌شود. زمانی که غذا می‌خورید، قند خون شما افزایش می‌یابد. اگر به میزان کافی تحرک نداشته باشید، ماهیچه‌ها و سلول‌ها از تمام گلوکز موجود استفاده نمی‌کنند که میزان اضافه به صورت چربی ذخیره می‌شود. در نهایت، شما با اضافه وزن مواجه شده و در معرض خطر سندرم متابولیک قرار می‌گیرید.

اوایل سال جاری میلادی دکتر فرانسیسکو لوپز خیمنز و تیم پژوهشی وی در کلینیک مایو این مساله که ایستادن در مقایسه با نشستن به کالری سوزی بیشتر کمک خواهد کرد یا خیر را بررسی کردند. آن‌ها دریافتند بدن در حالت ایستاده ۰.۱۵ کالری بیشتر در دقیقه نسبت به حالت نشسته می‌سوزاند. با این نرخ، یک بزرگسال با وزن ۱۴۳ پوند (۶۵ کیلوگرم) در هر شش ساعت ۵۴ کالری بیشتر می‌سوزاند. اگر فرض کنیم که این فرد تغییری در میزان غذای مصرفی خود ایجاد نمی‌کند، تنها با انتخاب ایستادن به جای نشستن می‌تواند ۵.۵ پوند (۲.۵ کیلوگرم) در سال وزن کم کند.

چگونه خود را به ایستادن وادار کنیم

استفاده از میز‌هایی که امکان انجام امور در حالت ایستاده را فراهم می‌کنند، جریانی جدید در محل کار و مدارس بسیاری از نقاط جهان است. مطالعات نشان داده اند که دانش آموزان هنگام استفاده از یک میز ایستاده از تفکر و توجه بهتری برخوردار هستند.این شرایط در خانه می‌تواند به معنای انجام کار‌ها در حالت ایستاده، به ویژه آن‌هایی که به طور سنتی در حالت نشسته انجام می‌شوند، باشد. شما می‌توانید پرداخت قبوض، مطالعه، و حتی گپ و گفت:‌های خانوادگی را در حالت ایستاده انجام دهید.افرادی که در خانه کار می‌کنند نیز می‌توانند از یک میز کار ایستاده برای کاهش ساعاتی که در حالت نشسته سپری می‌کنند، استفاده کنند.از ایده‌های دیگری که می‌تواند شما را از صندلی جدا کند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

آب بیشتری بنوشید. اگر متعهد شوید که هر یک ساعت یک بار از جای خود بلند شده و مقداری آب بنوشید می‌تواند از نشستن‌های طولانی مدت پیشگیری کند.

پیش از نشستن فکر کنید. نشستن در اتاق انتظار، در قطار، یا حتی طی یک ملاقات واکنشی عادی است. در عوض، شما می‌توانید ایستادن را انتخاب کنید.

از یک یادآور استفاده کنید. اگر پشت میز کار می‌کنید یک یادآور برای خود تنظیم کنید تا زمان وقت استراحت ایستادن را به شما گوشزد کند.

از یک صندلی سفت‌تر استفاده کنید. یک صندلی که زیاد نرم و راحت نیست می‌تواند شما را هرچه بیشتر به بلند شدن از جای خود ترغیب کند. یک قانون خوب که می‌توانید مد نظر قرار دهید این است که برای هر ۴۰ دقیقه‌ای که در حالت نشسته سپری می‌کنید، ۲۰ دقیقه را در حالت ایستاده پشت سر بگذارید، از این رو ۳۳ درصد از زمان خود را روی پاهایتان سپری می‌کنید.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.