محمد فیضی در جلسه علنی نوبت شب امروز (شنبه) به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی اظهار کرد: آقای اسلامی آیا شما اداره وزارت راه و شهرسازی را دارید؟ آیا شما مبتنی بر برنامه‌تان انتخاب شدید یا اینکه با استعفای وزیر و لابی و چانه‌زنی یک شبه برای این پست انتخاب شدید؟ شما خودتان گفتید به سفارش یکی از وزرا و با دعوت به حضور رییس جمهور رفته و از شما خواسته شده تا در عرض یک روز برنامه ارائه کنید.

وی افزود: آیا شما موارد مرتبط با اسناد بالادستی وزارت راه را مورد مطالعه قرار دادید؟ تنها ۳۴ درصد از برنامه‌های شما منطبق بر برنامه توسعه است و در ۳۳ درصد برنامه‌تان به موضوع برنامه توسعه اشاره نشده است.

فیضی با طرح این پرسش که آیا اطلاعی از نیازمندی‌های کشور از نظر شناسایی مصالح ساختمانی و شناخت فنی و مکانیکی خاک دارید؟ گفت: آیا شما اطلاعی از موضوع آمایش سرزمینی دارید و اینکه توجهی به آسایش معلولان و جانبازان در رفت و آمد شهری کرده‌اید؟ اگر معتقد به آموزش هستید، چرا برای کمتر شدن سوانح طبیعی مبتنی بر آموزش برنامه‌ای ندارید؟

وی ادامه داد: شما تنها از بافت‌های فرسوده صحبت کرده‌اید اما سوال این است که چه برنامه‌ای برای جلوگیری از گسترش حاشیه‌نشینی دارید؟ اساسا برنامه‌ای برای بهبود وضعیت حاشیه‌نشین‌ها دارید؟

این نماینده مجلس اضافه کرد: کل دنیا به سمت خصوصی‌سازی و برون سپاری فعالیت‌های تصدی دولتی حرکت می‌کنند. شما هم باید بر اساس اصل ۴۴ ، ۸۰ درصد سهام بنگاه‌های دولتی زیرمجموعه وزارت راه را واگذار کنید. حال اینکه در برنامه ارائه شده هیچ توجهی به اصل ۴۴ نشده است.

فیضی با طرح این پرسش که راهکار اسلامی برای قطع وابستگی بودجه به نفت تا پایان برنامه ششم چیست؟ گفت: وزارت راه چه طرحی برای بهبود وضعیت طرح‌های هادی روستایی دارد اگر راهکاری دارید، چرا در برنامه‌تان به آن اشاره نشده است؟

این نماینده مجلس در ادامه با اشاره به سوابق تحصیلی اسلامی وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی گفت: بر اساس آنچه به ما ارائه شده شما دارای مدرک فوق‌لیسانس هستید اما چطور به خود اجازه می‌دهید استاد راهنمای دانشجویان دوره دکترا باشید یعنی شما به دانشجویان برای ارائه تز دکترا راهنمایی می‌کنید. چه کسی به شما این اجازه را داده است؟ چرا اصلا به خودتان با داشتن فوق لیسانس چنین اجازه‌ای داده‌اید؟

فیضی همچنین گفت: یکی از بستگان شما به عنوان ناظر ۵۰۰ واحد ساختمانی برای رزمندگان وزارت دفاع منصوب شده است بگویید که آن فرد امروز کجاست و اینکه پرونده‌اش چه مرحله‌ای را در سازمان بازرسی طی می‌کند؟ از طرف دیگر شما متولی پرونده هواپیماسازی ایران ۱۴۰ بودید که سه فروند آن سقوط کرد. سوال این  است که مابقی هواپیماها در کنج آشیانه‌هاست یا اینکه در آسمان‌ها پرواز می‌کند. ثمره بیش از ۲۰۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری چه شد؟

فیضی در پایان گفت: آقای اسلامی مطلبی از شما در فضای مجازی در بین مردم منعکس شده است که شما گفته‌اید باید  حرف‌های یک نماینده را از یک گوش شنید و از گوش دیگر رها کرد. در این باره شفاف‌سازی کنید. نماینده، وکیل مردم است که وظیفه نظارت و پاسخگویی دارد. موضع‌تان را شفاف بیان نمایید.

گیلانی: وزیر پیشنهادی راه چه برنامه‌هایی برای حل مشکلات حوزه مسکن و راه دارد؟

 

نماینده مردم شوشتر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه تغییر و تحول در وزارتخانه‌ها برای افزایش کارآمدی، ایجاد تحول و مقابله با بحران‌های جدید است، گفت: وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی چه برنامه‌هایی برای حل مشکلات حوزه مسکن و راه دارد؟

به گزارش ایسنا، سهراب گیلانی که در مخالفت با وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی سخن می‌گفت، با اشاره به اینکه مخالفت یا موافقت با وزرای پیشنهادی براساس مسئولیت‌پذیری و تحقق چشم‌انداز کشور است، اظهار کرد: رفع محرومیت و فقر یک جهاد الهی است. مردم ایران از فشارهای متنوعی در زندگی و اداره کشور و همچنین تحریم‌ها ناراحت و معترضند و منتظرند دولت فکر و چاره‌ای بنیادی و آرامش‌بخش برای آنها داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه استیضاح و استعفای وزرا برای ایجاد تحول و مقابله با بحران‌های جدید و کارآمدی وزارتخانه‌هاست، تصریح کرد: بدیهی است وزرایی می‌توانند تحول‌آفرین باشند که دارای روحیه مردمی، انقلابی و مومن باشند و تعامل منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای داشته و ظرفیت‌ساز باشند.

نماینده مردم شوشتر در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در جلساتی که با وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی داشتم و در برنامه مکتوب او دیدم سوالاتی برایم پیش آمد که انتظار دارم وزیر پیشنهادی به صورت شفاف به این سوالات پاسخ دهد.

گیلانی در ادامه گفت: در مسکن مشکلات جدی وجود دارد. وزیر پیشنهادی چه برنامه‌ای برای حل این مشکلات دارد؟ وزیر پیشنهادی برای صدها هزار خانه خالی و بی‌خانه‌ها چه برنامه‌ای دارد؟ چه برنامه‌هایی برای تعاونی مسکن‌ها که نیمه‌تمام مانده و چالش‌های اجتماعی به وجود آورده است، وجود دارد؟ گرانی بیش از ۴۰ درصد مسکن چگونه مدیریت خواهد شد؟ برای حاشیه‌نشین‌های فقیر که ۱۱ میلیون نفر هستند چه برنامه‌ای دیده شده است؟ وزیر پیشنهادی برای جبران فرسودگی خط ریلی چه برنامه‌ای دارد؟ چه تدبیری برای بدهی دولت به پیمانکاران وجود دارد؟ چه تدبیری برای تکمیل پروژه‌های ناتمام و آغاز پروژه‌های جدید دارد؟

وی با بیان اینکه برای شهرسازی اسلامی ایرانی و تدوین طرح‌های جامع شهری وزیر پیشنهادی هیچ برنامه‌ای مطرح نکرده است، گفت: این عیب بزرگی است که در دولت‌های قبلی هم وجود داشته است. چرا در برنامه‌های وزیر پیشنهادی توسعه شهری دیده نشده است؟

نماینده مردم شوشتر در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: مدیریت‌های قبلی در این وزارتخانه هزاران میلیارد تومان بدهی به جا گذاشته‌اند. هزاران پروژه به جا مانده و گرانی مسکن رشد قابل توجهی داشته است. وزیر پیشنهادی چه تحول مدیریتی برای برطرف کردن این مشکلات دارد؟ چگونه می‌تواند چشم‌انداز ۱۴۰۴ را جبران کند؟ چه برنامه‌ای برای نوسازی ناوگان مسافربری دارد؟ این ناوگان بیش از ۸۳ هزار اتوبوس و مینی‌بوس با عمر متوسط ۱۴ ساله دارد. وزیر چه برنامه‌ای برای نوسازی ناوگان حمل و نقل کالا دارد که در این حوزه بیش از ۳۶۵ هزار کامیون با عمر ۱۷ ساله وجود دارد.

گیلانی در پایان به وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی گفت: خوزستان در حوزه وزارت مسکن کاستی‌ها و ضعف‌های جدی دارد که باید به آن توجه شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.