به گزارش ز اسکای نیوز، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه تصریح کرد: ما بر پایبندی به حاکمیت و تمامیت سوریه و بر مخالفت با راه حل نظامی در این کشور تاکید می‌کنیم.

رجب طیب اردوغان تاکید کرد که باید کمیته تدوین قانون اساسی سوریه هرچه سریع‌تر تشکیل شود.

وی تاکید کرد: تفاوت نظرها در سوریه و تبدیل شدن آن به یک اختلاف بین‌المللی به این دلیل بوده است که توجه بین‌المللی لازم به این مساله وجود نداشته است.

رئیس‌جمهوری ترکیه عنوان داشت: هدف اساسی ما در حال حاضر این است که روند آستانه را با مشارکت کشورهایی همچون فرانسه و آلمان برای حل بحران در سوریه احیا کنیم. ما در نشست سران امروز بر تمامیت سوریه و حاکمیت آن و ادامه روند سیاسی با نظارت سازمان ملل تاکید کردیم.

اردوغان گفت: ما بر هدف دستیابی به راه‌حل همیشگی برای بحران سوریه تاکید کردیم و امیدواریم که با پایان سال میلادی جاری به این هدف جامه عمل بپوشانیم.

وی خاطرنشان کرد: ما بر رویارویی با گروه‌های تروریستی در طول مرزهایمان که به ۹۰۰ کیلومتر می‌رسد، تاکید کردیم. ما بر لزوم مبارزه با تروریسم در مناطق شرق فرات در سوریه و نه فقط در غرب آن تاکید نمودیم.

رئیس‌جمهوری ترکیه افزود: ترکیه برای استقبال از آوارگان سوری جانفشانی‌هایی ارائه داده است و ما از کشورها می‌خواهیم که در تحمل این بار با ما شریک شوند. در آستانه و در نشست استانبول بر این مساله تاکید داریم که روندهای حل و فصل بحران شامل کشورهای تاثیرگذار در بحران سوریه شود.

در همین حال، ولادیمیر پوتین عنوان داشت: ما بر لزوم آغاز گفت‌وگو میان تمامی طرف‌ها تاکید کردیم. من بر لزوم بررسی نتایج نشست سران سوچی در هنگام آغاز مرحله گفت‌وگو که شامل تمامی طرف‌های سوری باشد، تاکید دارم. ما شاهد این هستیم که خشونت‌ها در سوریه به طرز چشمگیری کاهش یافته است. روسیه بر حمایت خود از جمهوری سوریه در مرحله آتی مبارزه با گروه‌های تروریستی تاکید می‌کند.

رئیس جمهوری روسیه در کنفرانس خبری بعد از پایان نشست سران در استانبول تاکید کرد: باید فعالیت کمیته قانون اساسی در ژنو که تمامی طرف‌های سوریه آن را به رسمیت می‌شناسند، آغاز شود.

از سوی دیگر، امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه عنوان داشت: این نشست سران استانبول تکمیل‌کننده روند آستانه بوده است و من خواهان یکپارچه‌سازی تمامی روندها هستم. ما باید با گروه‌های تروریستی در سوریه مبارزه کنیم، چراکه ضررهای این گروه‌ها به کشورهای ما و شهروندان ما نیز رسیده است. باید به یک راه‌حل همیشگی و جامع برای بحران در سوریه از طریق گفت‌وگو دست یافت.

وی گفت: ما باید بر نظام سوریه اعمال فشار کنیم، چراکه مردم سوریه حق تعیین سرنوشت خود را دارند. از حالا تا پایان سال جاری کمیته قانون اساسی سوریه تشکیل شده و فعالیت خود را آغاز می‌کند.

ماکرون افزود: نشست استانبول در مورد سوریه به اندازه مطلوب ثمربخش بود. اولویت برای ما در سوریه مبارزه با تروریسم است. باید اولویت بسیاری را برای مساله بازگشت آوارگان سوری به کشورشان قائل شویم. بازگشت واقعی برای آوارگان در صورت عدم آغاز راهکار سیاسی صورت نخواهد گرفت.

در همین حال، آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان گفت: ما باید دست به تلاش‌های ضروری برای خلع سلاح در ادلب بزنیم. ما باید به راهکار سیاسی‌ برای بحران در سوریه با نظارت سازمان ملل دست یابیم. نشست امروز ثمربخش بود و ما به بیانیه پایانی قوی با توافق نظر کشورهای شرکت کرده در نشست سران دست یافتیم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.