رهبران روسیه، آلمان، فرانسه و ترکیه امروز-شنبه- در استانبول گردهم آمدند تا درباره شرایط کنونی و آتی سوریه مذاکره کنند.

در بیانیه پایانی نشست چهارجانبه استانبول، شرکت‌کنندگان تشکیل کمیته قانون اساسی سوریه تا پایان سال جاری میلادی را خواستار شدند تا با ایجاد اصلاحات در قوانین کنونی، شرایط را برای برگزاری انتخابات در این کشور فراهم کند.

در این بیانیه آلمان، فرانسه، روسیه و ترکیه همچنین از فراهم کردن شرایط برای بازگشت امن و داوطلبانه پناهجویان سوری حمایت کردند.

 

نشست استانبول در ادامه اعلام کرد از درخواست‌های جدایی‌طلبان سوریه که امنیت و ثبات این کشور و منطقه را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد، حمایت نمی‌کند و با آنها مخالف است.

 

«رجب طیب اردوغان» رییس‌جمهوری ترکیه اعلام کرد شرکت‌کنندگان در نشست استانبول را در جریان تحقیقات پرونده «جمال خاشقجی» خبرنگار سعودی قرار داده است.

 

وی افزود که ایران در جریان نتایج نشست چهارجانبه استانبول قرار خواهد گرفت.

 

«آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان گفت که رهبران حاضر در نشست امروز دیدگاه‌های مشترکی درباره سوریه داشتند.

 

«امانوئل ماکرون رییس‌جمهوری فرانسه سخنانش را با اعلام تسلیت به مردم آمریکا به دلیل وقوع حادثه تیراندازی در ایالت پنسیلوانیا که دست‌کم ۸ کشته برجای گذاشت، آغاز کرد.

 

وی تاکید کرد حمله نظامی دولت سوریه به منطقه ادلب غیرقابل قبول است.

 

رییس‌جمهوری فرانسه سخنانش را با اعلام تسلیت به مردم آمریکا به دلیل وقوع حادثه تیراندازی در ایالت پنسیلوانیا که دست‌کم ۸ کشته برجای گذاشت، آغاز کرد.

 

«ولادیمیر پوتین» رییس‌جمهوری روسیه با تایید سخنان سایر سران حاضر در نشست، گفت که سوریه از تروریست‌ها پاکسازی شده و به طرف پایداری و امنیت حرکت می‌کند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.