سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان در نشست اخیر خبری خود با رسانه ها با اعلام سفر نخست وزیر این کشور به چین، گفت که «عمران خان» در نخستین سفر رسمی به چین، از دوم تا پنجم ماه نوامبر (یازدهم تا چهاردهم آبانماه) به دعوت رهبران چین، به این کشور سفر می کند.

محمد فیصل اضافه کرد: عمران خان در این سفر در خصوص مسائل دوجانبه و بین المللی با طرف چینی خود گفت و گو کرده و چند موافقت نامه نیز در این سفر امضا می شود.

وی اضافه کرد: عمران خان در این سفر با «شی جی پینگ» رئیس جمهوری و «لی که چیانگ» نخست وزیر این کشور دیدار کرده و در خصوص موضوعات دوجانبه و بین المللی با آنان گفت و گو می کند.

نخست وزیر پاکستان پیش از این با سخنرانی در اجلاس &#۳۹;دادوستد مشتر &#۳۹; با حضور سران شرکت های خصوصی چین و پاکستان در اسلام آباد، جذب سرمایه گذاری خارجی را عامل اشتغال در کشورش خواند و گفت: سیاست دولت خیلی ساده است ما همه موانع بر سر سرمایه گذاری خارجی را برطرف خواهیم کرد تا زمینه برای ایجاد اشتغال برای جوانان فراهم شود .

وی با تشریح اهداف دولت برای توسعه اقتصادی و ریشه کنی فقر در پاکستان گفت : یکی از راههایی که می تواند برای جوانان بیکار در پاکستان شغل ایجاد کند پروژه ساخت ۵ میلیون واحد مسکونی در کشور است.

عمران خان در آن کنفرانس گفت که در سفر به چین برای جذب سرمایه و راه اندازی این پروژه با مقامات چینی گفت و گو خواهد کرد.

نخست وزیر پاکستان همچنین، طرح بزرگ کریدور اقتصادی چین و پاکستان (CPEC) را اساس توسعه پایدار اقتصاد پاکستان خواند و گفت: خواهان تکمیل این طرح در مدت تعیین شده هستیم .

طرح &#۳۹;سی پک&#۳۹; به ارزش ۵۷ میلیارد دلار، مهم ترین و بزرگ ترین طرح همکاری میان دو کشور است که اجرا و تکمیل این طرح بزرگ دست کم تا سال ۲۰۲۵ به طول می انجامد .

عمران خان با بیان اینکه دولت از تمامی ظرفیت خود برای جذب سرمایه های خارجی استفاده خواهد کرد گفت:رمز موفقیت ما در شکوفایی اقتصادی استفاده از تمامی ظرفیت ها به ویژه ایجاد فضایی مناسب برای جذب سرمایه های خارجی است.

بر اساس بیانیه وزارت امور خارجه پاکستان، «عمران خان» در سفر آتی خود به چین، درباره موضوعات مورد علاقه دو کشور بویژه راه های گسترش روابط دو جانبه اقتصادی و سرمایه گذاری با مقامات بلند پایه چینی به تبادل نظر خواهد پرداخت.

شاه محمود قریشی وزیر امور خارجه و اسد عمر وزیر امور دارایی عمران خان را در این سفر همراهی خواهند کرد.

نخست وزیر پاکستان همچنین قرار است با شرکت درمراسم افتتاحیه&#۳۹;نمایشگاه بین المللی واردات&#۳۹; در شانگهای سخنرانی کند، در این نمایشگاه ده ها شرکت پاکستانی نیز تولیدات و کالاهای خود را به نمایش می گذارند.

این در حالی است که در حاشیه اجلاس دادوستد مشترک در اسلا م آباد چند یادداشت تفاهم مشترک در بخش های مواد غذایی دریایی، محصولات کشاورزی، داروسازی و ذوب آهن به ارزش ۱۰۰ میلیون دلار بین ۱۴ شرکت چین و پاکستان به امضاء رسید.

&#۳۹;وانگ ژی هو&#۳۹; مسئول اقتصادی سفارت چین در اسلام آباد با استقبال از گسترش روابط راهبردی بین اسلام آباد و پکن گفت:دولت چین در راستای سیاست همزیستی مسالمت آمیز، برای توسعه روابط اقتصادی و پایدار در منطقه قدم برمی دارد و پاکستان یکی از مهم ترین دوستان چین در منطقه است.

وی پروژه &#۳۹;یک کمربند یک جاده &#۳۹; که به پاکستان نیز منتهی می شود را عامل مهمی در گسترش روابط بین چین و پاکستان عنوان کرد و گفت:چین در حوزه های فنآوری، زراعت، مواد شیمایی، چرم سازی و امور دفاعی با پاکستان رابطه ای راهبردی دارد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.