وزیر اقتصاد با بیان اینکه تحریمی که می خواهند در ۱۳ آبان اعلام کنند، قبلا اجرایی کرده اند گفت: در وزارت اقتصاد و دارایی همکاران ما به درستی در حال رصد برنامه های دشمن و در حال آماده سازی بسته هایی برای مواجهه با این دشمنی ها هستند.

فرهاد دژپسند در گفتگو با رادیو تهران درباره برنامه های اصلی خود در وزارت اقتصاد و دارایی گفت: طبیعی است که در این شرایط همه انتظار دارند که با توجه به تحریم های دشمن، ببینند ما چه برنامه ای را تدارک دیدیم.

تامین مالی اقتصادی

وی افزود: اولین برنامه مد نظر، تامین مالی اقتصادی است. دومین کار بهبود فضای کسب و کار اقتصادی از طریق تسهیل شرایط گمرکی است. سومین کار این است که بتوانیم سیاست های خصوصی سازی را همانطور که در اصل ۴۴ آمده پیاده کنیم و در نهایت با الکترونیکی کردن و ساماندهی مشخص، با فساد مقابله کنیم چرا که فساد اقتصاد را زمین گیر می کند. امیدوارم در این کارها با همکاری دیگران، گام بلندی برداریم.

افزایش حجم نقدینگی

دژپسند در پاسخ به این سوال که در صورت افزایش وام مسکن، با بحث افزایش حجم نقدینگی چه خواهیم کرد؟ گفت: باید بحث تامین مسکن به خصوص برای اقشار خاص مورد توجه جدی قرار گیرد اما راهکارهای دیگری هست که باید به صورت یک بسته و مجموعه سیاستی و اجرایی تدوین شود و عرضه و تقاضا باهم مدیریت شود. باید نهادهای انبوه ساز به خصوص در بافت فرسوده را تقویت کنیم.

وی افزود: به هر حال اگر قرار است بحث افزایش وام مسکن را داشته باشیم باید تمهیدات لازم را داشته باشیم تا خود این موضوع باعث افزایش قیمت مسکن نشود.

مقابله با جنگ روانی دشمن

وزیر اقتصاد با اشاره به پذیرش تصدی وزارت اقتصاد و دارایی در این شرایط سخت اظهار کرد: ما همه چیز خود را مدیون نظام جمهوری اسلامی هستیم و طبیعی است که در همین شرایط سخت باید هرچه داریم به نظام تقدیم کنیم و با کمک دوستان و مدیران این ریسک را مدیریت کنیم و اقتصاد را با کمترین معضل از این بحران عبور دهیم.

وی با بیان نظر خود درباره جنگ روانی دشمن درباره ماجرای ۱۳ آبان بیان کرد: آنها دشمن هستند و طبیعی است که بخواهند به صورت های گوناگون و روش های گوناگون اهداف خود را تامین کنند. ما ایرانی هستیم و شیعه هستیم با عاشورا، ما کسانی هستیم که در جنگ ۸ ساله با عراق یک سانت از خاک خود را ندادیم. ممکن است به مردم ما سخت بگذرد که می گذرد اما باید دست به دست هم بدهیم تا از هویت اسلامی و دینی خودمان حراست کنیم و با قامت بلند بایستیم. من یقین دارم اگر همان مردم دهه ۶۰ باشیم، با یکدلی و همدلی و سرمایه اجتماعی بالا، میتوانیم تاثیرادعاهای این آقایان آمریکایی را به حداقل ممکن کاهش دهیم.

نگران نیستم

وی در ادامه افزود: با توجه به اینکه، تحریمی که می خواهند در ۱۳ آبان اعلام کنند، قبلا اجرایی کرده اند، من فکر می کنم می شود با همت بلند، آثار آخرین گام این دشمن قسم خورده را کاهش داد. برای اقشار ما سخت خواهد بود اما امیدوارم تحمل بیشتری داشته باشیم تا بتوانیم از این دسیسه نیز سرافزار بیرون بیاییم. من خیلی نگران این موضوع نیستم چون همت مردم ایران را میشناسم.

دژپسند در  پاسخ به این سوال که وزارت خزانه داری آمریکا مسئول مستقیم میز ایران را تعیین کرده است، فکر می کنید آیا ما هم باید آرایش جنگ اقتصادی داشته باشیم؟ گفت: با لطف و درایت مقام معظم رهبری، شورای عالی هماهنگی امور اقتصادی تشکیل شده و به عبارتی فرماندهی اقتصادی به عهده رییس آن شورا است، اما در وزارت اقتصاد و دارایی همکاران ما به درستی در حال رصد برنامه های دشمن و در حال آماده سازی بسته هایی برای مواجهه با این دشمنی ها هستند. وزارت اقتصاد و دارایی راهکارهای خود را به خوبی ارائه خواهد داد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.