شبکه فاکس اسپورتس آسیا روز یکشنبه در گزارشی نوشت: در حالی که تنها چند روز بیشتر تا مراسم اهدای جایزه توپ طلای سال ۲۰۱۸ باقی نمانده است، تمام نگاه ها روی معتبرترین جایزه فردی که هر ساله توسط نشریه معتبر «فرانس فوتبال» تهیه و تدارک دیده می شود، دوخته شده و از آنجا که جام جهانی با فاصله کمی از برگزاری این مراسم آغاز و پایان یافته است؛ مراسم و البته نامزد نهایی این دوره کمی با سال های گذشته متفاوت خواهد بود.

در واقع اگر صادق باشیم، دست کم ۳ دلیل عمده وجود دارد که مسیر رونالدو را برای بردن این جایزه سد می کند:

** عملکرد ضعیف در لالیگا

یکی از دلایلی که مانع از این شد تا سفیدپوشان نتوانند در فصل گذشته از عنوان قهرمانی خود در لالیگا دفاع کنند؛ عدم گلزنی و جمع امتیازها در هفته های آغازین فصل گذشته بود، به عبارت دیگر، رونالدو نیمه نخست فصل ۲۰۱۷ – ۲۰۱۸ را با فرم وحشتناکی آغاز کرد؛ آن قدر ضعیف و وحشتناک که در نهایت منجر شد تا کهکشانی ها فصل را با اختلافی ۱۷ امتیازی نسبت به صدرنشین یعنی آبی اناری ها به اتمام برسانند.

** عملکرد ضعیف در جام جهانی

پس از لالیگا نوبت به جام جهانی رسید؛ فوق ستاره پرتغالی برای نخستین بار در حالی به بزرگ ترین رویداد ورزشی جهان پا گذاشت که عنوان قهرمانی اروپایی را چه در عرصه ملی و چه در حوزه باشگاهی یدک می کشید و فرصت این را داشت تا با بالا بردن جام طلایی جهان؛ نام خود را بر تارک تاریخ جاودانه کند.

اما اوضاع مطابق انتظارات پیش نرفت و کاپیتان تیم ملی پرتغال تنها در بازی افتتاحیه گروه مقابل اسپانیا درخشان ظاهر شد؛ در واقع هت تریک رونالدو موجب شد تا پرتغالی ها، اسپانیای مقتدر را با تساوی پر گل ۳ بر ۳ متوقف کنند اما این بازی شاید تنها دیداری بود که رونالدو در آن به معنای واقعی کلمه خوب ظاهر شد.

با این حال، یاران رونالدو به هر طریق ممکن به مرحله یک هشتم راه یافتند اما شماره هفت محبوب پرتغال نتوانست برای صعود تیمش به مرحله یک چهارم الهام بخش باشد و آن ها در نهایت در نخستین دور حذفی از گردونه رقابت ها کنار رفتند.

** لوکا مودریچ

زمانی که پای قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا به میان آید، بی شک گل های رونالدو مهم ترین جنبه موفقیت کهکشانی ها محسوب می شود؛ به عبارت بهتر، عمده دلیلی که موجب شد تا سفیدپوشان برای سومین بار پیاپی جام قهرمانی معتبرترین رقابت باشگاهی جهان را بالای سر ببرند، رونالدو و گل هایش بود.

با این وجود، «لوکا مودریچ» هافبک کروات رئالی ها هم یکی از چرخ دنده های اصلی غلتیدن کهکشانی ها در مسیر پیروزی و موفقیت بود؛ شاید بتوان گفت غول های سانتیاگو برنابئو اگر ترکیب کروات – پرتغال خود را برای کیمیاگری در اختیار نداشتند؛ بی شک در همان مراحل ابتدایی لیگ قهرمانان پای شان لنگ می ماند.

علاوه بر این، خیلی بیراه نیست اگر بگوییم حضور مودریچ به مثابه رمزی بود که قفل های رونالدو را برای ارائه بهترین نمایش، شکست؛ هافبک مینیاتوری کرواسی در ادامه تیم ملی کشورش را به فینال جام جهانی رساند و در پایان عنوان بهترین بازیکن سال فیفا را از آن خود کرد و این در واقع شاید محکم ترین دلیلی است که باید امسال را سال مودریچ دانست نه رونالدو.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.