عباس آخوندی، معصومه ابتکار، علی‌اصغر احمدی، رضا اردکانیان، جواد امام، حمید امامی، غلامرضا انصاری، ابراهیم انصاری لاری، محسن پورسیدآقایی، کامل تقوی‌نژاد، نصرالله جهانگرد، سمیع‌الله حسینی مکارم، پیروز حناچی، صادق خرازی، محمود خواجه نصیر، علی ربیعی، مصطفی سالاری، مصطفی سلیمی، ابراهیم شیخ، رسول کشت‌پور، الهه کولایی، ایرج معزی، علی مقدس‌زاده، مصطفی موسوی لاری، شهین‌دخت مولاوری، حجت‌الله میرزایی، محمدرضا واعظ مهدوی، علی اوسط هاشمی، مناف هاشمی، محسن هاشمی، همه این اسامی البته به ترتیب حروف الفبا، لیست بلندبالای گزینه‌های پیشنهادی اعضای شورای شهر تهران برای سمت شهرداری پایتخت است.

این اسامی حاصل جلسه امروز صبح اعضای شورا برای انتخاب شهردار تهران است.

آن‌گونه که علی اعطا، سخنگوی شورای شهر تهران گفته است، طبق زمان‌بندی قبلی، امروز، لیست بلند تهیه شد و هر کدام از اعضای شورا حداکثر پنج گزینه پیشنهادی خود را مطرح کردند.

وی می‌گوید: این لیست تهیه شد که البته اشتراکات زیادی هم بین اسامی پیشنهادی بود و در نهایت ۳۰ اسم مشخص شد. در مرحله بعدی، یک رأی‌گیری به‌عمل می‌آید که به‌صورت مخفی است که هر یک از اعضا به پنج نفر رای خواهند داد و در نهایت پنج نفری که قرار است به صحن شورا بیایند و برنامه خود را ارائه کنند مشخص می‌شوند.

طبق زمان‌بندی، رأی‌گیری اولیه، شنبه ۱۲ آبان انجام می‌شود و پنج نفر انتخاب خواهند شد. روز شنبه ۱۹ آبان، این پنج نفر برنامه اجرایی خود را بر اساس کلیات برنامه پنج ساله سوم به هیأت رئیسه ارائه خواهند کرد و یکشنبه ۲۰ آبان، طی یک جلسه صبح و بعد از ظهر، هر یک از پنج گزینه یک ساعت زمان خواهند داشت تا نقطه نظرات خود را مطرح کنند و به سؤالات اعضای شورای شهر پاسخ دهند اگرچه امکان دارد این فرآیند کوتاه‌تر شود.

**در شورای شهر تهران چه خبر است؟

با نگاهی به این لیست بلندبالای نامزدهای پیشنهادی برای شهرداری تهران یک سؤال به ذهن خطور می‌کند که «در شورای شهر تهران چه خبر است؟». برخی اسامی تا ۶ ماه آینده بازنشسته هستند و بعضی از آنها به قول برخی حتی شوخی آن برای شهرداری تهران قشنگ نیست.

علی اعطا در واکنش به این سؤال که برخی اسامی گفته می‌شود بازنشسته هستند می‌گوید: تا به این لحظه اعلام انصرافی به دست ما نرسیده، البته هنوز زود است. فرصتی که در نظر گرفته‌ایم (تا روز ۱۲ آبان) برای همین است که بررسی‌های تکمیلی، گفت‌وگو و احیاناً انصراف افراد مذکور مشخص شود.

سخنگوی شورای شهر ادامه می‌دهد: تا جایی که مطلعیم این افراد هیچ‌کدام مصادیق قانون منبع به‌کارگیری بازنشستگان نیستند یا جزو استثناها هستند، البته این موضوع قطعیت نیست و این مهلت برای بررسی همین جوانب مختلف است. تا جایی که اطلاع داریم، قاعدتاً وقتی اعضا این اسامی را پیشنهاد کرده‌اند، این موارد را قاعدتاً بررسی کرده‌اند. اما در نهایت در مورد آن پنج نفر اصلی که مشخص خواهند شد این بررسی‌ها به‌طور دقیق و به تفصیل بررسی خواهد شد.

**امیدوارم این لیست با تکیه بر یک منطق سیاسی باشد

یاشار سلطانی، روزنامه‌نگار در واکنش به این لیست بلندبالا به ایرناپلاس می‌گوید: می‌توان این موضوع را از دو منظر بررسی کرد، اول اینکه این لیست بدون هیچ‌گونه برنامه‌ریزی قبلی و سیاسی تهیه شده که از این منظر واقعاً مایه تأسف است.

«به نظر من همان‌طور که ما در مورد رای نمایندگان مجلس اصرار به شفاف‌سازی داریم، در این مورد هم باید مشخص شود که هر کدام از این کاندیداها را کدام عضو شورا معرفی کرده است.»

سلطانی ادامه می‌دهد: اما دومین حالت که می‌توان آن را خوشبینانه‌ترین حالت نیز در نظر گرفت، این است که این یک بازی سیاسی است که از بین این لیست ۳۰ نفره به یکی دو اسم برسیم. یعنی به‌جز چند گزینه شاخص، باقی افراد همه قابل‌حذف است.

«من نمی‌دانم نگاه اعضای شورای شهر کدام یک از دو حالت مذکور است، اما امیدوارم حالت دوم باشد که با تکیه بر یک منطق سیاسی است. در غیر این صورت باعث تأسف است که جمع‌بندی و عصاره نظرات اعضای شورا برای شهرداری تهران این لیست باشد.»

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.