قتل جمال خاشقجی، خبرنگار منتقد عربستانی و ستون نویس روزنامه واشنگتن پست باعث موجی از ابراز انزجار جهانی شده و عربستان را وارد یک بحران ساخت.

با این حال دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا برخلاف بسیاری از رهبران دیگر جهان از طرح انتقاد مستقیم از رهبران عربستان به خاطر قتل خاشقجی خودداری کرده و گفت که نمی‌خواهد سفارش فروش تسلیحات به ارزش ۱۱۰ میلیارد دلار به عربستان را به خطر بیندازد.

در همین حال خدیجه چنگیز،‌ نامزد خاشقجی در جریان سفر به شهر لندن گفت، از بابت رویکرد ترامپ به این مناقشه مایوس شده است.

وی تصریح کرد: من از بابت اقدام رهبران تعداد زیادی از کشورهای جهان به ویژه آمریکا مایوس شدم.

خدیجه چنگیز تصریح کرد: دونالد ترامپ باید به افشای حقیقت کمک کرده و تضمین کند که عدالت اجرا شود. او نباید راه را برای سرپوش گذاشتن بر قتل نامزد من هموار کند. بیایید نگذاریم پول باعث خدشه دار شدن وجدان ما و تضعیف ارزش‌های ما شود.

خدیجه چنگیز در پاسخ به اینکه مسئول نهایی قتل خاشقجی چه کسی می‌تواند باشد، به رویترز گفت: این اتفاق در داخل یک ساختمان دیپلماتیک عربستان افتاده است. در یک چنین شرایطی این مقام‌های عربستان هستند که بابت این اتفاق مسئول دانسته می‌شوند.

این در حالی است که دونالد ترامپ گفته محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان مسئولیت نهایی عملیاتی که منجر به قتل خاشقجی شد را به دوش می‌کشد.

نامزد خاشقجی گفت: غرب یک پایگاه حقوق بشر و دموکراسی در نظر گرفته می‌شود بنابراین باید با قاتلان نامزد وی برخورد کنند.

خاشقجی ۵۹ ساله در تاریخ ۲ اکتبر بعد از ورود به کنسولگری عربستان در شهر استانبول به منظور ثبت ازدواجش با خدیجه چنگیز به یکباره ناپدید شد و بعدا مقام‌های ترکیه از قتل وی در این محل خبر دادند.

چنگیز گفت: این حادثه ترور در کنسولگری عربستان اتفاق افتاد بنابراین مقام‌های عربستان احتمالا خبر دارند که یک چنین قتلی چطور اتفاق افتاده است.

او تصریح کرد: آنها باید توضیح دهند که چه اتفاقی افتاده است.

خدیجه چنگیز در پاسخ به اینکه در صورت روبرو شدن با محمد بن سلمان به او چه چیزی می‌گوید، گفت: من فکر نمی‌کنم که هرگز این اتفاق بیفتد.

وی افزود: توضیحاتی که تاکنون عربستان داده کافی نیستند و من می‌خواهم جزئیات را درباره اینکه چه کسی مسئول بوده بدانم.

وی همچنین گفت که تاکنون محمد بن سلمان یا هیچ یک از خاندان سلطنتی عربستان تماسی با او نگرفته‌اند و ابراز تسلیتی نیز از سوی آنها دریافت نکرده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.