محمد شریعتمداری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در نشست خبری عصر دوشنبه با خبرنگاران، روزنامه‌نگاران و اهالی رسانه گفت: ما در طی این چهار دهه همیشه با تحریم روبه‌رو بوده‌ایم و هیچ گاه در فعالیت‌های اقتصادی در دنیا آزاد نبوده‌ایم.

وی افزود: براساس تجارب اخیر، کشورهایی که دارای نظام تامین اجتماعی جامع بوده و هستند طی بحران‌های اقتصادی، آسیب‌های کمتری می‌دیدند. اما آنهایی که اینگونه نبودند با گسترش اعتصابات، اعتراضات، رکود و بسیاری آسیب‌های اجتماعی مواجه شدند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه ما آنجایی که باید باشیم نیستیم، اظهار داشت: نظام تامین اجتماعی یک نظام چند لایه است. متاسفانه، سازمان‌ها در این حوزه تجمیع نیستند. سیاست‌گذاری در این حوزه در مدل کنونی ما قابل دفاع نیست. بنابراین، باید نهادهای این حوزه را تجمیع کرد.

شریعتمداری با بیان اینکه در حوزه کودکان کار، ۱۱ نهاد درگیر هستند، تصریح کرد: همه مسئول هستند و نیستند. ما به اصلاحات ساختاری نیازمندیم و در حوزه‌های گوناگون توانمندی‌های یکدیگر را ضایع می‌کنیم. بنابراین باید به سمت تجمیع توانایی‌ها در این حوزه و بسیاری دیگر حوزه‌های اجتماعی برویم.

وی ادامه داد: اهالی رسانه و خبرنگاران و روزنامه‌نگاران می‌توانند چشم بینای جامعه باشند. اصحاب رسانه بهتر است که به غیر از توجه به مسائل خرد، به موضوعات و مسائل کلان هم توجه کنند. بردن تصمیم‌گیران به سمت عرصه‌های تصمیم‌گیری بسیار مهم و مفید خواهد بود.

این عضو دولت تدبیر و امید اضافه کرد: وعده کردم شورای عالی رفاه را که سال‌هاست تشکیل نشده، شرایط تشکیلش را فراهم آورم. همچنین تلاش می‌کنم جلسه هیات امنای تامین اجتماعی را که مدت‌ها است تشکیل نشده، تشکیل دهم. شورای مجازی سه‌جانبه را تشکیل می‌دهم. این نشست‌ها در ذهن و تصمیمات مسئولان تاثیرگذار هستند.

شریعتمداری درخصوص مشکلات اصحاب رسانه و خبرنگاران و روزنامه‌نگاران خاطرنشان کرد: پیشنهاد می‌کنم کارگروهی تشکیل دهیم تا مشخص شود چه کمکی می‌توانیم به آنها کنیم. در جامعه برخوردار از رسانه با نشاط، مردم هم احساس نشاط می‌کنند.

وی ادامه داد: جامعه ایران، اکنون از یک سو با فرسایش و کاهش اعتماد عمومی مواجه شده است. با این حال، نیمه پر لیوان را هم باید دید. در پیمایشی که اخیرا در ایران انجام شد، نشان داده شد فشارهای اخیر بین‌المللی به کشور و مردم ایران، عرق ملی مردم به اندازه ۲۰ درصد افزایش داشته است. به رغم رشدی که طی چند سال اخیر در حوزه مشارکت اجتماعی مردم وجود داشته، اما شاهدیم که این نرخ هنوز در حد ۱۰ درصد است. شرکای اجتماعی ما در حوزه حل مسائل و مشکلات اجتماعی، جمع چندان بزرگی نیستند. باید در نظر داشت که توانایی‌های خرد مردم قطره قطره جمع گردد وانگهی دریا شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تاکید بر اینکه مردم ایران، مردم عزتمندی هستند، ابراز داشت: اگر دولت در جای تسهیل برای گسترش فعالیت‌های مشارکت‌جویانه باشد بهتر است تا اینکه خود مستقیما این امور را برعهده گیرد. پذیرش کمک مردم از مردم بالاتر از کمک مردم از دولت است.

شریعتمداری ادامه داد: ما اکنون تحت فشار بیرونی هستیم که این امر غیرقابل انکار است. اما به نظر می‌آید هنوز بسیاری از مسئولان و مدیران ارگان‌ها فکر می‌کنند که در شرایط طبیعی قرار دهیم. مردم باید احساس کنند که برخوردار از تکیه‌گاه مستحکمی دارند. رهبری گفته‌اند که شورای هماهنگی سران سه قوه باید ایجاد شود. این شورا می‌تواند و باید امید اجتماعی را در بین مردم افزایش دهد.

وی با درخواست از گروه‌های مرجع برای مشارکت، بیان کرد: اگر اساتید دانشگاه و رهبران احزاب سیاسی و نهادهای صنفی را در کارها مشارکت دهیم مردم احساس امنیت، مشارکت و اعتماد اجتماعی بیشتری می‌کنند. رسانه‌ها نیز می‌توانند امید یا یاس بیافرینند. رسانه‌ها باید اقدامات مثبت انجام‌شده از سوی دولت را به مردم اطلاع‌رسانی کنند. آنها در ایجاد امید بسیار موثر هستند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درخصوص ادغام بخش درمان صندوق‌های بیمه در بخش درمان وزارت بهداشت یادآور شد: با توجه به آشنایی‌ و همفکری‌ای که با قاضی‌زاده هاشمی داشته‌ام، در سال ۹۲ وی اصرار داشت که من مسئولیت وزارت کار را بپذیرم. ابتدای دولت جدید آقای روحانی هم این بحث مطرح بود.

شریعتمداری با بیان اینکه وزارت بهداشت متولی امر درمان است، عنوان کرد: اجازه نمی‌دهیم اجزای مجموعه تامین اجتماعی بین وزارت کار و وزارت بهداشت اختلاف ایجاد کنند. مهم برای ما این است که مردم بهتر بتوانند خدمات به ویژه خدمات درمان دریافت کنند. یکی از مهم‌ترین شرکای اجتماعی ما بیمه‌گذاران تامین اجتماعی هستند. ما باید بتوانیم با وزارت بهداشت در خصوص ارائه خدمات درمان به توافق و هماهنگی برسیم. ما شریک و رفیق و همراه و مشوق بزرگ وزیر بهداشت هستیم.

وی افزود: در سال جاری ۵۰ هزار میلیارد تومان از بدهی‌های دولت از محل تهاتر به سازمان تامین اجتماعی پرداخت خواهد شد که موجبات کمک‌های بزرگی را برای بیمه‌شدگان فراهم خواهد آورد. این اقدام ۳۰ درصد از مطالبات تامین اجتماعی از دولت را پوشش خواهد داد. همچنین، ۳۰ هزار میلیارد تومان برای همسان‌‌‌‌سازی نیاز داریم و باید در چند مرحله به سمت تحقق آن پیش برویم.

این عضو دولت تدبیر و امید اضافه کرد: نرخ تورم و اشتغال برون‌داد اقتصادی کشور هستند. مهم‌ترین عامل در توسعه اشتغال، سرمایه‌گذاری در داخل است. برای اشتغالزایی، به راه‌های نوین ایجاد اشتغال نیاز داریم. بیکاری آسیب‌های بزرگی را در پی خواهد داشت.

شریعتمداری اضافه کرد: پول‌پاشی برای مسائلی همچون اشتغال‌زایی غلط است. صیانت از اشتغال موجود، با کارآفرینی محقق می‌شود. انجمن‌های کارآفرینی و کارفرمایی باید مورد توجه قرار گیرند و صیانت از اشتغال موجود از جمله کارهایی است که حتما باید انجام شوند. منشور ارائه خدمات نوین، منشور کاملی است. باید در حوزه‌های گوناگون این کار را انجام دهیم. شفافیت اقتصادی از مهمترین عوامل رفع فساد در کشور است که در منشور ارائه خدمات به آن اشاره شده است.

وی درباره قانون منع بکارگیری بازنشستگان نیز گفت: درست است که جوان‌‌‌‌‌‌ها باید وارد میدان کار شوند و ما مکلف هستیم از جوانان استفاده کنیم اما نباید به این معنا باشد که حرمت پیشکسوتان حفظ نشود. باید پیشکسوتان مورد تکریم و احترام قرار گرفته و از تجاربشان استفاده شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تاکید بر  اینکه از زیرمجموعه ها خواستیم برنامه ۱۰۰ روزه ارائه دهند و وضعیت مجموعه خود را ظرف یک هفته گزارش دهند، اظهار داشت: تلاش می‌کنم در این سه ماه به اندازه چند ماه کار کنیم.

شریعتمداری ادامه داد: با نظام پرداخت ناهماهنگ حقوقی روبرو هستیم و این نظام پرداخت هماهنگ نیست. امیدواریم سازمان امور استخدامی، این امر را مورد توجه جدی قرار دهد. بیمه بیکاری ما خوب است اما گستره محدودی دارد و به جای اشتغال‌افزا بودن، بیکاری‌‌زا است. از همین رو، تلاش می‌کنیم اشکالات آن را رفع کنیم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.