«مرتضی مکی» کارشناس مسائل اروپا در تشریح دلایل و تاثیر کناره‌گیری صدراعظم آلمان از قدرت در سال ۲۰۲۱ در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: قبل از آنکه «آنگلا مرکل» رسماً اعلام کند در سال ۲۰۲۱ نامزد صدراعظمی آلمان نخواهد شد، شاهد آن بودیم که در اظهارات خود به صورت غیر مستقیم به موضوع کناره‌گیری از قدرت اشاره کرده بود و حالا این موضوع تنها جنبه عملی به خود پیدا کرده است. باید توجه داشته باشیم که مرکل در طول سال‌های اخیر و سه دوره صدراعظمی خود در آلمان، نه تنها اقتصاد کشورش بلکه اقتصاد اتحادیه اروپا را متحول کرد و باید او را معمار نوین اقتصادی در قاره سبز بنامیم که کارنامه او دقیقاً تایید کننده چنین ادعایی خواهد بود.

وی ادامه داد: یکی از دلایلی که باعث شده مرکل به صورت صریح و تا به این حد در مورد کناره‌گیری خود بی‌پروا سخن بگوید، نتایج انتخابات ایالتی در بایرن و هِسه است. خروجی هر دو انتخابات نشان می‌دهد که حزب دموکرات مسیحی و سوسیال دموکرات رو به سقوط هستند و جایگاه خوبی در ساختار سیاسی آلمان نخواهند داشت. این بدان معناست که اقبال احزاب سنتی در آلمان روبه اُفول است و مرکل دقیقاً این موضوع را با پوست و گوشت خود درک می‌کند؛ لذا طبیعی است که صدراعظم آلمان نه تنها در سال ۲۰۲۱ از نامزدی مجدد برای صدراعظمی کناره‌گیری کند بلکه حتی حاضر نیست رهبری حزب دموکرات مسیحی را مجدداً به عهده بگیرد.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل با بیان اینکه ریشه افول احزاب سنتی آلمان را باید در انتخابات سپتامبر سال گذشته جست‌وجو کرد، گفت: در انتخابات پارلمانی اخیر آلمان یک پدیده سیاسی بسیار مهم در عرصه ملی این کشور و به عبارتی دیگر در صحنه سیاسی اتحادیه اروپا رخ داد که آن هم خیزش جریان راستگرای «آلترناتیو برای آلمان» بود. در آن موقع تمامی تحلیلگران داخلی و خارجی اظهار می‌کردند که این حزب اقبال زیادی برای پیروزی در انتخابات پارلمانی ندارد اما زمانی که خروجی انتخابات مذکور منتشر شد همگان متوجه شدند که زلزله‌ای جدید در پیکره سیاسی آلمان رخ داده است. چراکه آلترناتیو برای آلمان ۹۶ کرسی‌ پارلمان را به خود اختصاص داد که این نتیجه برای احزاب سنتی بسیار دردناک بود.

وی افزود: خیزش آلترناتیو برای آلمان دقیقاً باعث شد تا مرکل و تیم او متوجه شوند که در انتخابات‌های پیش‌رو شانسی برای پیروزی ندارند و اتفاقاً این موضوع در انتخابات ایالتی بایرن و هسه به واقعیت تبدیل شد. حزب دموکرات مسیحی هیچگاه تا به این حد پس از جنگ جهانی دوم با افول و موانع سیاسی روبرو نشده بود اما واقعیت این است که حزب دموکرات مسیحی هیچ جایگزینی برای مرکل ندارد و باید آن را یک گزینه اجتناب‌ناپذیر دانست. از این رو برخی از محافل و اتاق‌های فکر آلمان گمانه‌زنی کرده‌اند که برخی چهره‌ها نامزدهای مطرح برای ریاست حزب دموکرات مسیحی خواهند بود. در این بین اسامی «فریدریش مرتز» رئیس فراکسیون احزاب متحد مسیحی و همچنین «آنگرت کرامپ کارن بایر» نخست وزیر ایالت نورد راین-وست فالن و «آرمین لاشت» معاون رئیس حزب دموکرات مسیحی مطرح شده‌اند.

وی در پایان در پاسخ به این پرسش که کناره‌گیری مرکل از قدرت چه تاثیری بر معادلات اتحادیه اروپایی خواهد گذاشت، عنوان کرد: واقعیت این است که احزاب سنتی چپ و راست در کشورهایی مانند آلمان، فرانسه، سوئد و حتی اتریش در حال افول هستند و این دومینو به شرق اروپا هم کشیده شده است. اصولاً احزاب راست افراطی ضد مهاجر هستند و یکی از مشکلات و چالش‌های مرکل تا سال ۲۰۲۱ همین موضوع است و بدون تردید انتقادها به او بیشتر خواهد شد. خیزش راست‌گرایی در اروپا پاشنه آشیل توسعه را هدف قرار خواهد داد و اینکه مرکل حتی حاضر به ریاست حزب دموکرات مسیحی پس از ۲۰۲۱ نیست دقیقاً نشان از فشارهایی دارد که در طول این مدت بر او اعمال شده است. اما مساله این است که در ذیل انتقادها از مرکل در داخل و خارج آلمان، مشکل اصلی دیگر که پس از کناره‌گیری وی از قدرت نمایان خواهد شد تعویق اصلاحات در نهادهای اتحادیه اروپا خواهد بود. بنابراین اتحادیه اروپا باید منتظر روزهای سخت باشد و آلمان هم درگیر فرآیند مبهم سیاسی خواهد بود. 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.