رویترز گزارش داد، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در سخنرانی خود در شورای امنیت گفت، گایر پدرسن، دیپلمات نروژی نماینده ویژه سازمان ملل در سوریه خواهد بود.

دیپلمات‌ها که خواستند نامشان فاش نشود، گفتند، پدرسن در حال حاضر سفیر نروژ در چین است و به صورت غیررسمی موافقت پنج عضو دائم شورای امنیت یعنی روسیه، چین، آمریکا، فرانسه و انگلیس را در این خصوص دریافت کرده است.

گوترش گفت، درباره انتخاب پدرسن به عنوان نماینده ویژه سازمان ملل در سوریه با دولت این کشور مشورت کرده و پدرسن به تسهیل دستیابی به راه حل سیاسی جامع بین طرف‌های سوری خواهد پراخت و انتظارات دموکراتیک مردم سوریه را برآورده می‌کند.

پدرسن جانشین استفان دی‌میستورا خواهد شد که به دلایل خانوادگی پایان ماه نوامبر از سمت خود کناره گیری می‌کند این در حالی است که دولت سوریه با حمایت هم‌پیمانان خود توانست بخش بیشتری از خاک خود را باز پس بگیرد و همچنان انجام توافق سیاسی در این کشور دور از دسترس به نظر می‌رسد.

دیپلمات نروژی در مذاکره برای برقراری توافق سیاسی با موانعی روبرو خواهد شد، توافقی که غربی‌ها آن را پیش‌شرط حمایت خود از بازسازی سوریه می‌دانند و تشویق بخش بیشتری از میلیون‌ها آواره سوری در اروپا و خاورمیانه را برای بازگشت به کشورشان ضروری می‌دانند.

سازمان ملل در حال حاضر تلاش دارد کمیته‌ای برای تدوین دوباره قانون اساسی سوریه تشکیل دهد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.