رویترز گزارش داد، مارشال بیلینگسلیا، معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا در حوزه مقابله با تامین مالی تروریسم، دولت نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا را به مسموم کردن حوزه‌های آبی ونزوئلا در نزدیکی معادن طلای این کشور متهم کرد.

بیلینگسلیا در سخنرانی در موسسه آمریکن اینترپرایز در واشنگتن گفت: ونزوئلا تهدید آشکاری را متوجه ثبات و امنیت منطقه‌ای می‌کند و این علاوه بر بحران انسانی وحشتناکی است که در داخل این کشور و در مقابل چشمان ما در حال وقوع است.

او تصریح کرد: این مساله به کل آمریکای لاتین مربوط شده و فروپاشی حکومت ونزوئلا می‌تواند یک چالش مستقیم برای ما باشد.

این اظهارات در حالی مطرح شد که ونزوئلا شدیدا درگیر بحران اقتصادی بوده به نحوی که تعداد زیادی از مردم این کشور به منظور فرار از کمبود غذا و دارو و همچنین تورم به کشورهای همسایه فرار کرده‌اند.

بیلینگسلیا اظهار داشت: دولت مادورو یکی از بزرگترین سازمان‌های مجرم در نیم کره غربی است که در جرایمی نظیر پولشویی، فساد مالی، تقلب و معدن کاوی غیرقانونی از جمله در معادن طلا و همچنین فرستادن محصولات این معادن به ترکیه برای فرآوری دست دارد.

وی افزود: این نه فقط یک کار غیرقانونی است بلکه با تبعات سنگین زیست محیطی نیز همراه بوده است. حکومت ونزوئلا اساسا کنترل درصد بزرگی از کشور را در دست داشته و در حالی این طلا را استخراج می‌کند که موجب وارد شدن حجم زیادی مواد مسموم کننده شیمیایی و جیوه به منابع آبی می‌شود.

او گفت: ما این حقیقت را برجسته‌ کرده‌ایم که بخش عمده‌ای از این طلا ظاهرا به مقصد ترکیه ارسال می‌شود.

وزارت اطلاع‌رسانی ونزوئلا به درخواست برای اظهارنظر درباره صحبت‌های بیلینگسلیا پاسخ نداد.

دولت آمریکا تلاش زیادی داشته تا مادورو و خانواده‌اش و همچنین اعضای ارشد حزب سوسیالیست او را از طریق تحریم‌ها تحت فشار قرار دهد اما دولت او هیچ تمایلی به واگذار کردن قدرت یا مذاکره برای واگذاری قدرت نشان نداده است.

بیلینگسلیا گفت: آمریکا در حال همکاری با کشورهایی مثل مکزیک، ‌ کلمبیا، پاناما، آرژانتین و اسپانیا به منظور بلوکه کردن "دارایی‌های دزدیده شده مردم ونزوئلا" است.

او تصریح کرد: ما در حال تعقیب پول‌های مادورو و همسرش هستیم و تا زمانی که آن را پیدا نکنیم دست برنخواهیم داشت. این پول متعلق به آنها نبوده بلکه آنها این پول را دزدیده‌اند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.