ینی شفق گزارش داد، جرمی هانت، وزیر امور خارجه انگلیس گفت، او از قبل از توطئه عربستان درباره کشتن جمال خاشقجی، خبرنگار منتقد حکومت این کشور که در کنسولگری عربستان در شهر استانبول به قتل رسید، اطلاع نداشته است.

هانت در اظهاراتش از پاسخ به ادعاهای چند روز پیش یک نشریه انگلیسی مبنی بر اینکه سرویس‌های اطلاعاتی این کشور پیش از قتل خاشقجی از توطئه‌ای برای ربودن او باخبر شده بودند، خودداری کرد.

وی گفت، درباره مسائل اطلاعاتی صحبت نمی‌کند. با این حال خاطرنشان کرد که خودش از وجود یک چنین توطئه‌ای مطلع نشده بود.

نشریه ساندی اکسپرس انگلیس در گزارشی نوشته بود: یک منبع اطلاعاتی انگلیس فاش کرده که سرویس‌های اطلاعاتی انگلیس سه هفته قبل از اینکه خاشقجی با پای خود به کنسولگری عربستان در استانبول در تاریخ دوم اکتبر برود،‌ در هفته اول ماه سپتامبر با خبر شدند که اتفاقاتی در حال وقوع است. اما افشای جزئیات بیشتر به زمان بیشتری احتیاج داشت.

این اظهارات جرمی هانت در یک نشست پرسش و پاسخ در مجلس عوام انگلیس مطرح شدند.

نشریه مذکور نوشت که از جمله جزئیاتی که مقام‌های اطلاعاتی بریتانیا می‌دانستند دستورهای اولیه برای دستگیر کردن خاشقجی و منتقل کردن او به عربستان برای بازجویی بوده است.

منبع مذکور به این نشریه گفت: ظاهرا در را به روی گزینه‌های جایگزین برای چیزی که یک مشکل بزرگ به نظر می‌رسید، باز گذاشته بودند.

این منبع گفت که این اطلاعات را از طریق سازمان GCHQ بریتانیا به دست آورده است.

در ادامه این گزارش تصریح شد که سرویس‌های اطلاعاتی انگلیس می‌دانستند که دستورها از جانب یک عضو محفل سلطنتی صادر شده‌اند، ‌اما اطلاعات مستقیمی که آن را با محمد بن سلمان ولیعد عربستان مرتبط کند، ندارند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.