این هشت کشور که از جمله آنان می‌توان به انگلیس، فرانسه، لهستان، هلند، و سوئد اشاره کرد، اعلام کردند که این رای‌گیری‌ها می‌تواند "ناقض قوانین اوکراین" باشد و از روسیه درخواست کردند که "نفوذ قابل توجه خود را به کار گیرد و از برگزاری این انتخابات جلوگیری کند".

این کشورها در بیانیه‌ای اظهار کردند: انتخابات غیرقانونی برنامه‌ریزی‌شده ۱۱ نوامبر در مناطق خارج از کنترل دولت موسوم به "جمهوری خلق لوهانسک" و "جمهوری خلق دونتسک" را محکوم می‌کنیم.

ایتالیا، بلژیک و آلمان نیز دیگر طرف‌های امضا کننده این بیانیه هستند.

در این بیانیه آمده است: از جدایی‌طلبان درخواست داریم که از برنامه خود برای برگزاری انتخابات دست بکشند. روسیه باید با توقف حمایت مالی و نظامی از جدایی‌طلبان و خارج کردن نیروهای مسلح و تجهیزات خود از خاک اوکراین، نقش خود را در این زمینه ایفا کند.

کشورهای اروپایی همچنین در خصوص وضعیت انسانی در این منطقه ابراز نگرانی کردند.

این بیانیه توسط کارن پیرس، نماینده انگلیس و پیش از آغاز جلسه شورای امنیت با موضوع بحران اوکراین ارائه شد. کشورهای اروپایی خواستار برگزاری این نشست پشت درهای بسته شده بودند اما روسیه بر علنی بودن این نشست تاکید کرد.

دو طرف جدایی طلب اوکراین اعلام کرده‌اند که برای انتخاب رهبری جدید برای جانشینی الکساندر زاخارچنکو، رییس سابق جمهوری دونتسک که ماه اوت کشته شد، انتخابات برگزار می‌کنند.

درگیری چهار ساله میان جدایی‌طلبان هوادار روسیه و ارتش اوکراین از سال ۲۰۱۴ بیش از ۱۰ هزار کشته بر جای گذاشته است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.