«سعود المعجب» دادستان عربستان سعودی که چند روز پیش برای بررسی پرونده قتل خاشقچی در چارچوب همکاری‌های سعودی-ترکیه‌ای وارد استانبول شده بود، امروز این شهر را ترک کرد.

شبکه ترکیه‌ای «ان‌تی‌وی» در این باره گزارش داد، مسئول بلندپایه قضایی عربستان سعودی پس از تکمیل تحقیقاتش درباره کشته شدن روزنامه‌نگار مطرح این کشور در داخل کنسولگری سعودی در استانبول، امروز چهارشنبه به کشورش بازگشت.

دادستان سعودی سه روز پیش وارد استانبول شد و در این سفر سه روزه با تعدادی از مسئولان قضایی و اطلاعاتی ترکیه دیدار کرد.

پس از سفر دو هفته پیش «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا به ریاض، سی‌ان‌ان گزارش داد که قرار است قتل خاشقچی نتیجه «اشتباه در بازجویی» اعلام شود؛ و همینطور هم شد.

پادشاه سعودی در پی قبول مسئولیت مرگ این روزنامه‌نگار منتقد، مظنون اصلی یعنی «محمد بن سلمان» ولی‌عهد این کشور را مأمور پیگیری ماجرا و پاکسازی دستگاه اطلاعاتی سعودی کرد. روز قتل خاشقچی، ۱۵ نفر وارد خاک ترکیه شدند و عصر همان روز از ترکیه خارج شدند. ۷ نفر از آنها از محافظان شخصی بن‌سلمان بودند و یکی از آنها چند روز پیش در تصادف جان باخت.

وزیر دادگستری سعودی گفته که به دلیل کشته شدن خاشقچی در کنسولگری عربستان در خاک ترکیه که جزء خاک این کشور محسوب می‌شود، این پرونده در دادگاه‌های سعودی بررسی خواهد شد، این در حالی است که رئیس‌جمهور ترکیه پیش‌تر گفته بود، عاملان قتل خاشقچی باید از عربستان به ترکیه برگردند و در خاک این کشور محاکمه شوند.

بازرسان ترکیه‌ای قبلا اعلام کرده بودند که قاتلان روزنامه‌نگار سعودی جسد وی را با اسید و مواد شیمیایی ذوب کرده‌‌ و بخشی از جسد را در چاه محل اقامت سرکنسول سعودی انداختند.

پیشتر عربستان سعودی، از سرنوشت جمال خاشقچی که روز دوم اکتبر به کنسولگری سعودی در استانبول مراجعه کرده و دیگر رؤیت نشده بود، ابراز بی‌اطلاعی کرده بود تا اینکه تحت فشار بین‌المللی، به ناچار ۱۸ روز بعد از حادثه، به کشته شدن او در کنسولگری اعتراف کرد، اما مدعی شد که سران سعودی از ماجرا بی‌اطلاع بوده‌اند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.