العطیه در نشستی با عنوان بازگشت جنگجویان خارجی، در دوحه ، اظهار داشت : آمریکا هیچ نوع تهدید و فشاری علیه قطر درباره روابط این کشور با ایران اعمال نمی کند.

وی افزود: آمریکا در روابط خود با قطر از هیچ تهدید، ارعاب و پیش شرطی استفاده نمی کند بلکه به تصمیمات حاکمیتی ما احترام می گذارد.

العطیه باتاکید بر اینکه رابطه قطر با آمریکا راهبردی و مبتنی بر احترام متقابل است، مدعی شد : روابط آمریکا و ایران روزی برقرار خواهد شد اما زمان آن را نمی توانم پیش بینی کنم.

وی با اشاره به اینکه آمریکا عاقلانه تر از آن است که علیه ایران وارد جنگ شود، افزود: ورود به هیچ جنگی برای آمریکا به نفع این کشور نیست. آمریکا کشوری بر مبنای نهادهاست و می داند چگونه منافع راهبردی خود را حفظ کنند.

العطیه ۱۳ خرداد ماه گذشته هم در نشست امنیتی سنگاپور گفت که کشورش در هیچ جنگی علیه ایران شرکت نخواهد کرد.

او با اشاره به تلاش های عربستان برای بروز جنگ میان آمریکا و اسراییل با ایران ، گفت : کاری که از سوی طرف سوم ( سعودی) انجام می شود ، عاقلانه نیست .

وزیر دفاع قطر در ادامه سخنان خود بر امکان حل بحران یمن در صورت وجود اراده تاکید کرد و از یمنی ها خواست به میز مذاکرات بیایند و آرای خود را بیان کنند که تنها در این صورت می توان به راه حل رسید.

العطیه تصریح کرد: اگر اراده ای برای حل بحران وجود داشته باشد، این موضوع حل خواهد شد.هرگز خودمان را تحمیل نمی کنیم اما گر دوستان از ما بخواهند، می می توانیم برای حل این بحران و محافظت از غیرنظامیان پادرمیانی کنیم.

وی در ادامه با اشاره به تحریم قطر از سوی کشورهای عربستان ، بحرین ، امارات و مصر هم گفت که ما از تهدیدات نظامی آنها نمی ترسیم و نظامیان ما آماده دفاع از کشور هستند.

عربستان ، امارات ، بحرین و مصر ۵ ژوئن ۲۰۱۷ (۱۵ خرداد ۹۶ ) با متهم کردن قطر به حمایت از تروریسم تمامی روابط خود با این کشور را قطع کردند و مرزهای زمینی ، دریایی و هوایی با قطر را هم بستند.

وزیر دفاع قطر در مورد مسئله سوریه هم با تاکید بر حل این تنش از روش های سیاسی ، گفت که ما از توافق ادلب حمایت به عمل می آوریم و چنانچه از ما خواسته شود در روند صلح این کشور هم شرکت خواهیم کرد.

العطیه همچنین در پاسخ به سوالی در مورد پیش بینی او از روابط عربستان و قطر در صورت ادامه کار محمد بن سلمان ، گفت که نمی توان از الان پیش بینی کرد اما ما در قطر تصمیمی خواهیم گرفت که به نفع صلح و ثبات منطقه باشد.

وزیر دفاع قطر همچنین با ابراز تاسف به ربودن و قتل جمال خاشقچی توسط دولت سعودی ، گفت : این حق خانواده خاشقچی است که از سرنوشت جسد او اطلاع یابند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.