رژه روز پیروزی اردیبهشت ماه هر سال در روسیه برگزار می شود و روس ها در آن پیشرفته ترین جنگ افزارها و تسلیحات ارتش اعم از موشک های قاره پیما و نفربرهای زرهی و مجموعه های پدافند موشکی را به نمایش می گذارند که همواره مورد انتقاد آمریکا و اروپا بوده است.

نتانیاهو با حضور دراین مراسم به اولین نخست وزیر رژیم صهیونیستی تبدیل شد که درچنین مراسمی شرکت کرده است و پس از آن نیز مذاکراتی با مقامات روسیه انجام داد.

چرا که پس از آن، حملات هوایی رژیم صهیونیستی به برخی مناطق تحت کنترل دولت قانونی سوریه متحد روسیه افزایش یافت و دو ماه بعد از آن نیز با کمک روسیه فاصله ای میان دو طرف (اسرائیل و سوریه ) در جولان اشغالی پیش بینی شد و روسیه مدتی بعد اعلام کرد که با تلاش پلیس نظامی روسیه، مناطق اطراف ارتفاعات جولان در مرز سوریه و اسرائیل از سلاح های سنگین گروه های تروریستی پاکسازی شده است.

پس از توافق نتانیاهو با پوتین، همه چیز درکنار مرزهای رژیم صهیونیستی به خوبی پیش می رفت که یک هواپیمای تجسسی روسیه با ۱۵ نظامی در آسمان سوریه و در ساحل دریای مدیترانه سقوط کرد.

روس ها به سرعت مطلع شدند که جنگنده های اسرائیلی برای گمراه کردن سامانه پدافند موشکی قدیمی سوریه، در مسیر هواپیمای آنها قرار گرفته اند و با این اقدام زمینه سرنگونی هواپیمای روسی را فراهم کردند.

بنیامین نتانیاهو بلافاصله پس از بیانیه رسمی وزارت دفاع روسیه در این باره به ولادیمیر پوتین زنگ زد و اگرچه طبق گزارش رسانه های روسی بنظر نمی رسید که اسرائیل مسئولیت خود را در این زمینه قبول کرده باشد اما نتانیاهو تلاش کرد از پوتین دلجویی کند.

ولادیمیر پوتین پس از این رویداد، به خبرنگاران روس گفت که اگر چه ما این حادثه را مشابه سرنگونی جنگنده روس توسط ترکیه در سه سال پیش نمی دانیم و آن را نوعی حادثه قلمداد می کنیم اما قطعا پاسخی به این اقدام خواهیم داد که برای جهان نیز به خوبی قابل مشاهده باشد.

مقامات رژیم صهیونیستی از مدت ها قبل توانسته بودند با رایزنی های فراوان روس ها را قانع کنند که از ارسال سامانه های پدافند هوایی معروف خود با نام اس ۳۰۰ به سوریه برای پوشش دادن تمام آسمان سوریه خودداری کنند.

پس از سرنگونی هواپیمای روسی، جنگ افزارهای الکترومغناطیسی از جمله سامانه پدافند دفاعی اس۳۰۰ به سوریه ارسال شد و مقامات و کارشناسان روس این اقدام روسیه را پاسخی به سرنگونی هواپیمای ایل-۲۰ خود عنوان کردند.

پس از افزایش تحرکات روسیه در سوریه و تقویت سیستم هوایی سوریه برای مقابله با حملات هوایی که اکثرا از سوی اسرائیل صورت می گرفت، تحرک در سران رژیم صهیونیستی افزایش یافت و بنیامین نتانیاهو ضمن این که ادعا کرد اسرائیل حق حملات هوایی برای خود در آسمان سوریه را همچنان محفوظ می داند، اعلام کرد که می خواهد با پوتین دیدار کند.

وی با بیان این که نظر &#۳۹;ولادیمیر پوتین&#۳۹; رئیس جمهوری روسیه را برای دیدار با وی در آینده نزدیک جلب کرده است، گفت: توافق کردیم تا در آینده نزدیک برای هماهنگی اقدامات در عرصه امنیتی دیدار کنیم.

آخرین گفت وگوی تلفنی پوتین و نتانیاهو به دوم مهرماه باز می گردد با این وجود رسانه های روسیه به تازگی خبر داده اند که نخست وزیر رژیم صهیونیستی برای چندمین بار خواستار دیدار با پوتین شده و حتی اعلام کرده است که مراسم سالگرد پایان جنگ جهانی اول در فرانسه فرصت مناسبی است.

در طرف مقابل، دیمیتری پسکوف سخنگوی رییس جمهوری روسیه گفته که کرملین هیچ برنامه ای برای دیدار رئیس جمهوری روسیه با نتانیاهو در فرانسه ندارد با این وجود تصمیم آخر را پوتین خواهد گرفت.

پسکوف که به سخنگوی کرملین نیز معروف است، افزود: گمان می کنم نتانیاهو بتواند به مانند خیلی های دیگر به صورت سرپایی با پوتین در حاشیه مراسم سالگرد جنگ جهانی دوم در فرانسه گفت وگو کند اما دیدار دوجانبه و رسمی تنها میان پوتین و دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا برگزار خواهد شد و ما در حال برنامه ریزی این دیدار هستیم.

اگر چه نتانیاهو امیدوار است دیداری با پرستیژ با پوتین داشته باشد اما به نظر می رسد نهایتا دو طرف در پاریس گفت وگوی سرپایی و کوتاهی داشته باشند و رسانه های صهیونیستی از آن به عنوان پایانی بر کدورت ها میان مسکو و رژیم صهیونیستی یاد کنند.

اما از طرف دیگر پوتین بارها نشان داده است که روسیه به رهبری او کشوری نیست که حرکت های سیاسی آن به راحتی قابل پیش بینی باشد و دشمنی برای تمام فصول داشته باشد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.