ژایر بولسونارو، رئیس‌جمهوری جدید برزیل بر وعده‌های انتخاباتی خود که بسیار بحث‌برانگیز بودند تأکید می‌کند. او می‌خواهد بودجه دولتی رسانه‌هایی که آن‌ها را «دروغگو» می‌نامد کاهش دهد و خواهان به خدمت گرفتن قاضی پرونده محاکمه لوئیس ایناسیو لولا داسیلوا، رئیس‌جمهوری پیشین برزیل در کابینه خود است.

ژایر بولسونارو ۶۳ ساله، رئیس‌جمهور راست‌گرای افراطی و افسر سابق ارتش، در جریان یک گفت‌وگوی تلویزیونی اعلام کرد که برای پیشبرد برنامه‌های بحث‌برانگیزش وقت تلف نخواهد کرد.

ژایر بولسونارو از حزب سوسیال لیبرال در دور نخست انتخابات ریاست جمهوری برزیل که ۷ اکتبر / ۱۵ مهر برگزار شد ۴۷ درصد آرا را کسب کرد و رقیب اصلی او فرناندو حداد، نامزد حزب چپ‌گرای کارگران، ۲۸ درصد آرا را به دست آورد. چون هر دو نامزد به حد نصاب ۵۰ درصد نرسیدند انتخابات به دور دوم کشیده شد. دور دوم در روز یکشنبه ۲۸ اکتبر / ۶ آبان برگزار شد و بولسونارو ۵۵ درصد آرا را کسب کرد و پیروز شد. فرناندو حداد ۴۵ درصد آرا را به خود اختصاص داد.

شامگاه دوشنبه ۲۹ اکتبر / ۷ آبان بولسونارو در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی «گلوبو» اعلام کرد که بودجه دولتی را که به تمام رسانه‌های «دروغگو» می‌رسد، کاهش خواهد داد.

او در جریان کارزار مبارزات انتخاباتی خود سیاست دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در برابر رسانه‌ها را تقلید کرد و آن‌ها را «دروغگو» نامید. بولسونارو به‌ویژه شبکه تلویزیونی «گلوبو» و «لو فولها دو سنت پائولو»، بزرگترین روزنامه برزیل را مد نظر دارد.

او در این مصاحبه گفت: «من کاملاً با آزادی مطبوعات موافقم. اما اگر نظر من را بخواهید، مطبوعاتی که بی‌رحمانه دروغ می‌گویند هیچ حمایت دولتی نخواهند داشت.»

بولسونارو به صدها میلیون رئال (واحد پول برزیل) که دولت برزیل هر سال به رسانه‌های محلی می‌پردازد تا شرکت‌های دولتی را تبلیغ کنند، اشاره می‌کند.

شرکت رسانه‌ای «جهان آنلاین» (UOL) متعلق به گروه «فولها» که بر روزنامه «فولها دو سنت پائولو» هم نظارت دارد، در سال ۲۰۱۵ بر اساس آزادی اطلاعات در برزیل، در نوشتاری نشان داد که شبکه تلویزیونی «گلوبو» در سال ۲۰۱۴، ۵۶۵ میلیون رئال و «فولها» ۱۴،۶میلیون رئال از دولت فدرال دریافت کرده‌اند.

دبیرخانه ارتباطات دولت فدرال برزیل که ارقام را ثبت می‌کند، در مورد هزینه‌های دولت که برای تبلیغات رسانه‌ای از سال ۲۰۱۴ صرف کرده، پاسخی نداد. «گلوبو» و «فولها» نیز در این زمینه اظهارنظری نکردند.

بولسونارو همچنین اظهار امیدواری کرد که سیرجیو مورو، کسی که پرونده اختلاس مالی منتسب به لوئیس لولا داسیلوا، رئیس‌جمهوری پیشین برزیل از حزب کارگران را قضاوت کرد و او را در میان اعتراض طرفدارانش به زندان افکند، وزیر دادگستری کابینه‌اش شود.

لولا داسیلوا، رهبر حزب کارگران برزیل که در سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۰ رئیس‌جمهور برزیل بود، به اتهام فساد مالی و پولشویی به ۹ سال و نیم حبس محکوم شده است. اتهام او هدایت شبکه فساد در شرکت نفتی دولتی پتروبراس اعلام شده اما او طرفدارانش این اتهامات را رد می‌کنند و آن را با انگیزه سیاسی و جلوگیری از نامزد شدن او در انتخابات ریاست جمهوری می‌دانند.

بولسونارو همچنین گفت که مورو را به‌عنوان رئیس دیوان عالی کشور منصوب خواهد کرد. رئیس دیوان عالی بزریل در سال ۲۰۲۰ تغییر خواهد کرد.

سیرجیو مورو درباره سخنان بولسونارو اظهارنظری نکرد اما روزنامه «او گلوبو» سه‌شنبه ۳۰ اکتبر / ۸ آبان نوشت که مورو نباید این پست وزارت دادگستری را بپذیرد زیرا او هنوز در پرونده فساد مالی کار بسیاری دارد. این روزنامه‌ افزوده است که چنین گزینشی از سوی بولسونارو اتهامات به حزب کارگران را تقویت خواهد کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.