ثامر غضبان همچنین اظهار کرد: وزارت نفت قصد دارد از شرکت‌های انرژی خارجی با کمک به آنها برای رفع موانع بوروکراسی حمایت کند.

غضبان پس از اینکه در یک مراسم رسمی وزارت نفت را از جبار اللعیبی تحویل گرفت، به خبرنگاران گفت: هر آنچه در توان داریم برای ثبات بازار نفت انجام خواهیم داد.

وی در پاسخ به پرسشی درباره نشست آینده اوپک در دسامبر گفت: قیمت نفت در حال حاضر در سطح مناسبی است و خیلی بالا نیست. نه ۱۰۰ دلار در هر بشکه است نه ۳۰ دلار. وزیر نفت جدید عراق افزود: در حالی که منافع کشور خود را در اولویت قرار می‌دهیم، از منافع مصرف کنندگان نیز غافل نخواهیم شد.

غضبان که از سوی عادل عبدالمهدی، نخست وزیر عراق برای هدایت وزارت نفت انتخاب شده و هفته گذشته رای تایید پارلمان را دریافت کرد، اظهار کرد بدنبال راه‌هایی برای اصلاح وزارت نفت خواهد بود.

وی جانشین جبار اللعیبی شد که از سال ۲۰۱۶ در دولت حیدر العبادی، نخست وزیر عراق، وزارت نفت را عهده دار بود.

غضبان در مراسم معارفه خود گفت تلاش خواهد کرد پالایشگاه‌های نفت را با افزایش ظرفیت تولید آنها و کاهش سوختن گاز توسعه دهد.  همچنان بخشی از گازی که به همراه نفت در میادین عراق استخراج می‌شود به دلیل عدم وجود تجهیزات کافی برای فراوری آن می‌سوزد. عراق اعلام کرده امیدوار است تا سال ۲۰۲۱ به سوختن گاز پایان دهد.

بر اساس گزارش رویترز، عراق دومین تولیدکننده بزرگ اوپک پس از عربستان سعودی است و حدود ۴.۶ میلیون بشکه در روز نفت تولید می‌کند. عمده صادرات نفت عراق به آسیا انجام می‌گیرد.

عمده صادرات نفت عراق از پایانه‌های جنوبی انجام می‌گیرد که سهمشان در درآمد نفتی به بیش از ۹۵ درصد می‌رسد.

دو مدیر نفتی به رویترز اظهار کردند میانگین صادرات نفت جنوب عراق در اکتبر ۳.۴۸۸ میلیون بشکه در روز بود. صادرات به دلیل شرایط جوی نامساعد که روند ارسال محموله‌ها را در بعضی از روزها آهسته کرد، در مقایسه با ۳.۵۶۰ میلیون بشکه در روز در سپتامبر کمتر بود.

عراق درصدد افزایش ظرفیت تولید نفت خود از ۵ میلیون بشکه در روز به ۷ میلیون بشکه در روز تا سال ۲۰۲۲ است. وزیر نفت جدید عراق اعلام کرد این کشور اکتشاف را بویژه در صحرای غربی و مناطق مرزی افزایش خواهد داد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.