مایک پومپئو وزیر امور خارجه آمریکا در گفت‌وگو با شبکه رادیویی فاکس نیوز در پاسخ به سوالی درباره ادعای دانمارک مبنی بر اینکه طرح ایران برای انجام یک سوء قصد در خاک این کشور را خنثی کرده است، مدعی شد این اولین باری نیست که ایران دست به چنین کاری می‌زند. آنها در دیگر کشورهای اروپایی نیز برای فعالیت‌های این چنینی تلاش کرده‌اند. اکنون خواست ما این است که ایران رفتار خود را تغییر دهد.

پومپئو در ادامه ادعاهای خود گفت: ما درباره این اقدامات ایران در اروپا گفت‌وگو و تاکید کرده‌ایم که آنها باید دست از این رفتار خود بردارند. ما حمایت خود را از اروپا برای جلوگیری از وقوع چنین سوء قصدهایی اعلام کرده‌ایم.

وی در پاسخ به سوالی درباره ادامه پایبندی اروپایی‌ها به برجام گفت: کشورهای اروپایی تصمیم به ماندن در توافق گرفته‌اند. آنها موضعی کاملا متفاوت از ما اتخاذ کرده‌اند اما ما تقریبا هر روز با آنها گفت‌وگو می‌کنیم تا توضیح دهیم که چرا سیاستی کاملا متفاوت در قبال ایران داریم. مشکل این توافق بد این بود که به برنامه‌های موشکی ایران و فعالیت‌های این کشور در منطقه رسیدگی نمی‌کرد و به همین دلیل است که ما شاهد این اتفاق در دانمارک هستیم.

وزیر امور خارجه آمریکا مدعی شد که به همین دلایل رئیس جمهور کشورش تصمیم به نقض توافق هسته‌ای گرفت.

پومپئو بدون اشاره به تاثیر سیاست‌های مداخله جویانه و جنگ‌طلبانه آمریکا در خاورمیانه گفت که آنچه واشنگتن می‌خواهد این است که ایران به یک کشور نرمال تبدیل شود و این همان چیزی است که آمریکا از تمام دیگر کشورهای جهان می‌خواهد اما تاکنون چنین تغییری رخ نداده است.

به گزارش ایسنا، سرویس اطلاعات امنیت دانمارک در هفته جاری مدعی شد که یک فرد ایرانی‌الاصل را در رابطه با طرح سوء قصد علیه یکی از سران گروهک تروریستی الاهوازیه در خاک دانمارک بازداشت کرده و احتمالا سرویس اطلاعاتی ایران مسئول این عملیات است.

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان اخبار مغرضانه منتشر شده در خصوص طرح عملیات نافرجام علیه یکی از مخالفان ایرانی در دانمارک و ادعای انتساب آن به جمهوری اسلامی را قویا تکذیب کرد و آن را در  ادامه توطئه‌ها و دسیسه‌های دشمنان شناخته شده روابط خوب و رو به گسترش ایران و اروپا در شرایط خاص و خطیر کنونی خواند

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.