«ترکی بن فیصل آل سعود» رئیس پیشین سازمان اطلاعات عربستان سعودی، درباره واکنش آمریکا که به گفته او روابط با عربستان را به خطر انداخته، هشدار داد.

ترکی الفیصل این هشدار را در سخنانی در جمع اعضای شورای ملی روابط آمریکایی-عربی -که سازمانی غیرانتفاعی است- مطرح کرد و گفت «ما برای روابط راهبردی خود با آمریکا ارزش قائلیم و امیدواریم حفاظت شود. امیدواریم که آمریکا هم همینطور عمل کند». 

به گزارش رویترز، این مقام اطلاعاتی عربستان هشدار داد که خشم آمریکا از عربستان به دلیل پرونده قتل جمال خاشقچی -روزنامه‌نگار منتقد سعودی مقیم آمریکا که در کنسولگری سعودی در استانبول توسط تیم پانزده نفر سعودی کشته و تکه تکه شد- روابط راهبردی عربستان و آمریکا را تهدید می‌کند. 

 

خاشقچی که روزگاری دستیار ترکی الفیصل بوده و پیشینه‌ای امنیتی-اطلاعاتی داشت، دوم اکتبر در کنسولگری سعودی در استانبول کشته شده است. سخنان ترکی الفیصل بعد از آن ایراد شد که دادستانی سعودی در سفر به ترکیه اذعان کرد که او طبق قصد قبلی خفه، کشته سپس تکه تکه شده است. پیشتر عربستان اطلاع از سرنوشت او را هم منکر شده و تأکید کرده بود که خاشقچی بعد از مراجعه به کنسولگری، آنجا را ترک کرده است. 

شماری از سناتورها و نمایندگان آمریکایی مثل «باب کورکر» و «لیندسی گراهام» معتقدند که جمال خاشقچی با دستور شخص محمد بن سلمان ولی‌عهد سعودی کشته شده است؛ به همین علت، عربستان را به باد انتقاد گرفته‌اند.

ترکی الفیصل همچنین با بیان اینکه «روابط آمریکا و عربستان در طول هفتاد سال گذشته بحران‌های دیگری را از سر گذرانده»، هشدار داد که «این روابط امروز دوباره در معرض تهدید قرار گرفت است». او اضافه کرد که قتل «تراژیک خاشقچی، غیرقابل توجیه است... این موضوعی شده برای حمله به عربستان سعودی و دیوسازی از آن طبق همان شیوه‌های قبلی در بحران‌های پیشین. شدت هجمه و جنجال پیرامون آن، به همان مقدار ظالمانه است... تحت تأثیر قرار گرفتن روابط از این پرونده، نادرست است». 

این مقام سعودی که مواضعش، مواضع غیررسمی عربستان سعودی شمرده می‌شود، بار دیگر این مقوله سران سعودی را تکرار کرد که عربستان مسئولان قتل خاشقچی را به دست عدالت خواهد سپرد. 


محل و در حاشیه نشست شورای ملی روابط آمریکایی-عربی

 

آمریکا تاکنون در واکنش به پرونده خاشقچی، روادید شماری از مسئولان سعودی متهم به دخالت در این پرونده را لغو کرده و آن را گام اولیه در مجازات مسئولان آن توصیف کرده اما در عین حال دونالد ترامپ تأکید کرد که تمایل ندارد قراردادهای تجاری و تسلیحاتی دو کشور تحت تأثیر این موضوع قرار بگیرد. 

ترکی الفیصل با بیان اینکه «روابط راهبردی عربستان و آمریکا بزرگ‌تر از آن است که بشکند» اشاره کرد که روابط دو کشور فراتر از تولید نفت و تجارت و فروش سلاح و سرمایه‌گذاری، همکاری در تلاش‌های صلح خاورمیانه، محقق کردن ثبات بازار نفت و مبارزه با تروریسم و محدود کردن ایران است. 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.