راویش کومار در حاشیه نشست مطبوعاتی هفتگی خود با مطبوعات در پاسخ به سوال ایرنا درباره سیاست هند در خصوص تهدیدهای آمریکا مبنی بر اعمال فشار بر کشورهای جهان برای قطع واردات نفت از ایران پس از آغاز دوباره تحریم های نفتی آمریکا گفت: هیچ نکته مشخصی در این خصوص نمی تواند ارائه کند چرا که دهلی نو هنوز هیچ پیام رسمی در این خصوص از آمریکا دریافت نکرده است.

سخنگوی وزارت خارجه هند در ادامه پاسخ به ایرنا افزود: اما شما می دانید که ما مذاکرات گسترده ای نه تنها با آمریکا بلکه با ایران و سایر کشور ها در خصوص این مساله داشته ایم. تا آنجایی که به آمریکا مربوط می شود آنها کاملا از نگرانی های ما با خبر هستند و نیاز ما به نفت را درک می کنند. نفت برای ادامه رشد اقتصادی هند بسیار حیاتی است.

وی خاطرنشان کرد: همانطور که پیش از این اعلام شد، ما از موضع آمریکا که توسط مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا اعلام شده است آگاه شده ایم. آمریکا اعلام کرده است که هدف از تحریم ها علیه ایران ضربه زدن به هند نیست. 

کومار افزود: ما به روابط و تعاملات خود با آمریکا و سایر طرف های درگیر ادامه خواهیم داد تا امنیت انرژی و همچنین منافع ملی هند تامین شود.

&#۳۹;دونالد ترامپ&#۳۹; رئیس‌ جمهوری آمریکا روز سه ‌شنبه ۹ می (۱۸ اردیبهشت) اعلام کرد به مشارکت کشورش در برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) یا توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ پایان خواهد داد. در پی این بیانیه، وزارت خزانه‌ داری آمریکا اعلام کرد بازگشت تحریم‌ها بعد از دوره‌های ۹۰ و ۱۸۰ روزه‌ای صورت خواهد گرفت که در جریان آنها شرکت‌ها و بانک‌ها فعالیت‌های مرتبط با ایران خود را به تدریج کاهش داده و خرید نفت از ایران را به صفر برسانند. با این حال برخی کشورها از جمله هند این بیانات رئیس جمهور آمریکا را نادیده گرفته و به خرید نفت از ایران ادامه خواهند داد.

&#۳۹; سوشما سواراج&#۳۹; وزیر امورخارجه هند نیز پیشتر اعلام کرد، این کشور از تحریم های آمریکا علیه ایران تبعیت نخواهد کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.