مسعود پزشکیان در آیین افتتاحیه ششمین نمایشگاه نوآوری و فناوری ربع رشیدی تبریز اظهار کرد: ربع رشیدی یادآور یک شهر دانشگاهی است. ۷۵۰ سال پیش در تبریز شهر دانشگاهی وجود داشت که علم، هنر و خلاقیت را تولید می‌کرد و به هفت زبان زنده دنیا در این شهر تدریس می‌شد.

وی اضافه کرد: وقتی وزیر بودم درخواست کردم اجازه دهند به ۷۵۰ سال پیش برگردیم و به هفت زبان زنده دنیا تدریس کنیم که تدریس به سه زبان پذیرفته شد اما ما که بیرون آمدیم موضوع را سیاسی کردند.

وی گفت: ما برترین و بهترین بودیم. انسان به اندازه دغدغه‌ای که دارد، انسان است و باید این سوال را از خودمان بپرسیم که چرا من از دیگران بهتر نیستم. در نمازی که می‌خوانیم از برترین بودن خدا بحث می‌کنیم و باید بستری فراهم کنیم که خلاق‌ها مستقل از عقیده‌ها و سلیقه‌ها بالا بیایند. مملکت ما زمانی شکوفا می‌شود که تقوا به زبان امروزی و به معنی حرکت بدون خطا در جریان باشد. اگر در آموزش، صنعت، مدیریت و تجارت بتوانیم بدون خطا حرکت کنیم، برترین می‌شویم. بهترین شدن به زور نیست بلکه به توانمندی و خلاقیت است.

وی با بیان این که برازنده جامعه ما نیست که کارخانه‌ها بخوابند و جوانان ما بیکار بگردند، افزود: اعتماد کردن به جوانان می‌تواند ما را نجات دهد. دانشگاه‌های ما باید بر اساس نیاز جامعه آموزش بدهد و دانشجو باید در عمل یاد بگیرد نه پای تخته و به صورت تئوریک، نمی‌توان در کلاس درس، کاری یاد گرفت.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.