گل در مصاحبه با خبرنگاران و در تشریح آخرین وضعیت پرونده قتل خاشقچی تاکید کرد: انتظار داریم مقامات سعودی در این زمینه همکاری نزدیکی بکنند چرا که برای آشکار شدن تمامی ابعاد این ماجرا، همکاری و کمک آنها لازم است.

وی برلزوم اهمیت روشن شدن همه ابعاد این جنایت تاکید و اعلام کرد:این مساله به قدری جهانی شده که کسی نمی تواند بر آن سرپوش بگذارد.

وزیر دادگستری ترکیه افزود: دادستانی استانبول سوالات مکتوب در ارتباط با قتل خاشقچی ارائه کرده و این سوالات از طرف وزارت امور خارجه به طرف عربستانی ارسال شده ولی هنوز پاسخی دریافت نکرده ایم.

وی ادامه داد: منتظریم تا هرچه زودتر به این سوالات پاسخ داده شود و دستگاه قضایی ترکیه نیز برای پیدا کردن جواب این سوالات، بازجویی و تحقیقات خود را گسترش داده است.

گل در رابطه با دعوت دادستان کل عربستان از دادستان استانبول برای سفر به ریاض برای بررسی پرونده جنایت خاشقچی و احتمال سفر دادستان استانبول به عربستان سعودی نیز گفت: این امر بستگی به نظر دادستان استانبول دارد اما به نظر می رسد که نیازی به این موضوع نباشد.

وی اظهار کرد: جنایت قتل خاشقچی در ترکیه اتفاق افتاده و تا زمانی که سوالات ترکیه در رابطه با این موضوع پاسخ داده نشود، پرونده وارد مرحله دیگری نمی شود.

به گزارش ایرنا، تحقیقات در زمینه پرونده قتل خاشقچی که بیش از چهار هفته پیش از سوی ماموران اعزامی آل سعود در استانبول به قتل رسیده، همچنان ادامه دارد و دولت ترکیه تیم قضایی، امنیتی و پلیسی ویژه ای را برای بررسی این پرونده بسیج کرده است.

چهار روز پیش نیز در پی تماس های پادشاه عربستان با رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه، دادستان کل سعودی به استانبول اعزام شد و علاوه بر دیدار با مقامات قضایی، امنیتی و پلیسی، به بازرسی از محل وقوع جنایت پرداخت.

بررسی پرونده قتل خاشقچی روزنامه نگار منتقدآل سعود از سویسعودالمعجب دادستان کل عربستان در استانبول دیروز عصر پایان یافت و المعجب پس از سه روز بررسی این پرونده، به کشور خود بازگشت.

دادستانی کل استانبول در ارتباط با سفر دادستان کل عربستان سعودی با انتشار اطلاعیه ای اعلام کرد که هیچ یک از مقام های عربستان سعودی به سئوالات دادستانی استانبول درباره جزییات ادعای این کشور مبنی بر وجود همدستان محلی این قتل پاسخ نداده اند.

دادستانی کل استانبول در بیانیه خود عنوان کرده است: جسد خاشقچی پس از قتل، قطعه قطعه و امحا شده و به ‌رغم تلاش‌ برای روشن شدن جزئیات و ابعاد این ماجرا، نتیجه ای به دست نیامده است.

دادستانی کل استانبول در بیانیه خود همچنین اعلام کرد که روزنامه نگار منتقد آل سعود &#۳۹;طبق نقشه‌ قبلی بلافاصله پس از ورود به کنسولگری عربستان سعودی خفه و کشته شده است.&#۳۹;

صدوراین بیانیه بلافاصله بعد ازپایان سفر سه روزه سعود المعجب دادستان کل عربستان که برای بررسی پرونده خاشقچی به استانبول آمده بود، موجب تعجب رسانه های ترکیه شد.

در این بیانیه همچنین آمده است: &#۳۹;درخواست کتبی ما(دادستانی کل استانبول) از عربستان سعودی برای ارائه مشخصات همدستان محلی این قتل که از سوی این کشور ادعا شده بود، پذیرفته نشد و دوباره درخواستی برای استرداد مظنونان بازداشت شده این پرونده در عربستان به ترکیه، به طرف سعودی ارائه شد.&#۳۹;

تاکنون برای بررسی این جنایت، یک هیات سعودی به ترکیه اعزام شده که آنها همراه با ماموران و کارشناسان جنایی پلیس ترکیه ساختمان و اقامتگاه کنسولگری در استانبول را بازرسی کرده و شواهد احتمالی قتل جمع آوری شده است. 

به رغم گذشت بیش از چهار هفته از قتل خاشقچی روزنامه نگار این کشور که قصد داشت اسنادی درباره استفاده عربستان از سلاح شیمیایی در یمن را فاش کند، هنوز جنازه این روزنامه نگار یافت نشده و حکومت آل سعود در این باره سکوت کرده است.

خاشقچی روز ۲ اکتبر (۱۰ مهر) برای طی مراحل ثبت ازدواج با خدیجه چنگیز نامزد ترکیه ای خود، به ساختمان کنسولگری عربستان مراجعه کرد، اما پس از ورود به کنسولگری ناپدید شد.

نامزد وی پس از اطمینان از خارج نشدن خاشقچی از ساختمان کنسولگری، پلیس و مقام های عالی ترکیه را در جریان رویداد قرار داد ولی مقام های آل سعود منکر اطلاع از وضعیت خاشقچی شدند.

حکومت آل سعود پس از۱۸روز انکار، در پی فشار بین المللی با صدور بیانیه ای به قتل او در ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول اعتراف کرده و مدعی کشته شدن خاشقچی در پی یک مشاجره شد.

همه مدارک و شواهد نشان می دهد که ۱۵ مامور از نزدیکان محمد بن سلمان ولیعهد عربستان که از طرف او به استانبول اعزام شده بودند، عامل قتل خاشقچی هستند و ادعای آل سعود درباره این روزنامه نگار کذب است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.