«رضا اردکانیان» امروز (جمعه) در حاشیه آیین گشایش هجدهمین نمایشگاه بین المللی صنعت برق ایران افزود: صادرات برق و همچنین صادرات خدمات فنی مهندسی در ارزآوری وزارت نیرو نقشی ویژه دارد.

اردکانیان یادآوری کرد: شرکت های ما در کشورهای آفریقایی در اجرای پروژه های بزرگ آب و برق همکاری می کنند.

وی تصریح کرد: ما سعی می کنیم از مجموعه ظرفیت های قانونی و سازوکارهایی که داریم برای تقویت بخش خصوصی استفاده کنیم.

این مسوول افزود: وزارت نیرو نخستین دستگاهی است که سازوکار تبصره پنج قانون بودجه را به کار بسته است که این امر، به تقویت بنیه بخش خصوصی کمک می کند.

به گفته وی، با بکارگیری سازوکار تبصره پنج قانون بودجه امسال، هزاران میلیارد تومان بدهی صنعت آب و برق در حال تهاتر است.

به گزارش ایرنا، در تبصره پنج قانون بودجه راهکارهایی برای تسویه مطالبات شرکت ها از سازمان ها و وزارتخانه ها و همچنین امکان تهاتر بدهی ها پیش بینی شده است. 

براساس تبصره پنج قانون بودجه، مطالبات اشخاص حقیقی و حقوقی خصوصی و تعاونی از دولت، بابت طرح های تملک دارایی های سرمایه ای، با بدهی اشخاص یادشده به بانک ها و موسسه های اعتباری غیربانکی از طریق تسویه بدهی های بانک ها و موسسه های اعتباری غیربانکی به دولت قابل تسویه است. سقف مجاز تسویه بدهی از سوی بانک مرکزی تعیین می شود.

وزیر نیرو چندی پیش در گفت و گو با ایرنا، یکی از سازوکارهای دریافت مطالبات و پرداخت بدهی ۳۹ هزار میلیارد تومانی این وزارتخانه را بکارگیری ظرفیت تبصره ۵ قانون بودجه بیان کرد.

** اقلیت پرمصرف به جرگه خوش مصرف ها می پیوندد

وزیر نیرو درباره اصلاح تعرفه های مشترکان پرمصرف آب و برق گفت: این موضوع در دستور کار هیات وزیران بوده و در حال طی مراحل قانونی خود است تا به جلسه هیات دولت بیاید.

وی ادامه داد: این تعرفه ها در صورت تصویب، باعث می شود اقلیت پرمصرف به جرگه خوش مصرف ها بپیوندند.

اردکانیان درباره انرژی های تجدیدپذیر نیز گفت: وزارت نیرو برنامه دارد تا پایان دولت دوازدهم ظرفیت نصب شده انرژی های تجدیدپذیر را به چهار هزار مگاوات برساند؛ این رقم اکنون ۷۰۰ مگاوات است.

به گفته وی، برای افزایش ۲ هزار مگاواتی ظرفیت انرژی های تجدیدپذیر قراردادهایی امضا شده است.

وی افزود: نوسان ارزی یک مقدار بر اجرای این طرح ها اثر گذاشت اما همکاران ما درصددند راهکارهای لازم را برای کنترل این نوسان ها و رفع مشکلات موجود تدوین کنند.

وزیر نیرو اضافه کرد: پیش بینی ما این است که آهنگ توسعه تجدیدپذیرها دوباره به سرعت قبلی باز می گردد.

به گزارش ایرنا، وزیر نیرو صبح امروز (جمعه) هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت برق ایران را با حضور ۴۴۲ شرکت داخلی و حضور ۷۰ شرکت خارجی افتتاح کرد.

در هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت برق ایران، ۷۰ شرکت خارجی از ۱۸ کشور صاحب فناوری و پیشرو در صنعت برق از جمله اتریش، آلمان، روسیه، ژاپن، انگلیس، چین و آمریکا حضور دارند.

این رویداد بین‌المللی در فضایی به وسعت ۳۹ هزار مترمربع با حضور کارفرماها، مشاوران و پیمانکاران این عرصه برگزار می شود و شرکت‌های تولیدکننده مرتبط با بخش روشنایی، گروه سیم و کابل، تابلوسازان، تجهیزات برقی، اتوماسیون و سیستم‌های ابزار دقیق و خطوط انتقال محصولات خود را در معرض نمایش قرار داده‌اند.

همچنین در این نمایشگاه تولیدات بخش انرژی‌های نو به نمایش گذاشته شده است و شرکت‌های دانش بنیان و شرکت‌های نوپا نیز حضور دارند.

هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت برق ایران یازدهم تا چهاردهم آبان‌ماه از ساعت ۹ تا ۱۷ در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران پذیرای بازدیدکنندگان است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.