ژرارد آرود، سفیر فرانسه در آمریکا گفت، اروپا انتظار دارد آمریکا اقداماتی را در زمینه کالا‌های انسانی که به دلیل ترس بانک‌ها از تحریم‌ها مبادله‌ای در این زمینه نجام نمی‌گیرد، صورت دهد.

روزنامه گاردین گزارش داده اتحادیه اروپا در متقاعد کردن آمریکا برای معاف کردن کالا‌های انسانی مانند غذا و دارو از تحریم‌ها علیه ایران ناکام بوده است.

طبق گزارش گاردین، سفرای کشور‌های انگلیس، فرانسه و آلمان به طور مشترک در ماه سپتامبر به وزراتخانه‌های خزانه‌داری و خارجه آمریکا رفته و از دولت این کشور خواسته‌اند یک «فهرست سفید» از اقلام مجاز برای صادرات به ایران تهیه کند.

«فهرست سفید» بایستی شامل دستورالعمل‌هایی برای بانک‌ها و شرکت‌های اروپایی در خصوص مبادلات قانونی با ایران، بدون هراس از جریمه‌های آمریکا باشد.

ژرارد آرود، سفیر فرانسه در واشنگتن گفت: «انتظار ما این است که دوستان آمریکایی ما اقداماتی را در زمینه کالا‌های انسانی انجام دهند. البته، کالا‌های انسانی تحریم نیستند، ولی مسئله اینجا است که بانک‌ها آنقدر از تحریم‌ها می‌ترسند که نمی‌خواهند هیچ مبادله‌ای با ایران انجام دهند.»

وی گفت که صرف معاف کردن این کالا‌ها از فهرست تحریم‌ها هم کافی نیست، بلکه دولت آمریکا بایستی یک گام پیش گذاشته و درباره نحوه انجام این مبادلات هم توضیح دهد.

آورد گفت: «اگر درباره نحوه انجام این مبادلات توضیح داده نشود، بانک‌ها کاری نخواهند کرد. بنابراین، ما منتظر پاسخ فنی هستیم.»

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.