مهدی ریاحی فر در نشستی خبری با اصحاب رسانه با بیان اینکه آتیه سازان حافظ صد در صد متعلق به سازمان بیمه سلامت است و به موجب مصوبه هیئت وزیران در سال ۸۲ جزو شرکت‌های مادرتخصصی بیمه سلامت شناخته شد گفت: طبق ماده ۶ بیمه خدمات همگانی گفته شده همه شرکت های بیمه مجازند در امور بیمه درمانی مکمل و مضاعف مشارکت و مداخله کنند.

 

 

 

وی افزود: نزدیک به هفت میلیون و ۳۹۱ هزار و ۳۶۰ بیمه شده داریم. اگر بخواهیم اختلالی در این خدمت رسانی ایجاد کنیم به دور از انصاف است. اخیرا نامه‌ای از سندیکای بیمه شدگان منتشر شده بود که ظاهرا متن آن به صورت محرمانه به وزارت بهداشت رفته بوده مبنی بر این که بعد از ۱۷ سال فعالیت بیمه آتیه سازان حافظ غیرقانونی است، اما نامه‌ای به این شماره وجود ندارد.

 

مدیرعامل شرکت بیمه تکمیلی آتیه سازان حافظ با اشاره به اینکه بیمه شدگان تامین اجتماعی سه میلیون و ۳۰۰هزار نفر هستند گفت: برخی می خواهند ماهیت آتیه سازان را شرکت غیرخصوصی تلقی کنند و بگویند غیرمجاز است تا برخی بیمه‌های تجاری بار پرتفوی بیش از سه هزار میلیاردی را به دوش بکشند.

 

وی ادامه داد: سندیکای بیمه شدگان نباید نگران باشد که ما می توانیم یا خیر، ما تمام استلزامات بیمه گری را رعایت می کنیم. پشتوانه آتیه سازان حافظ دولت است. اگر سندیکا نگران است روی شرکت هایی دغدغه داشته باشد که مشکلاتی دارند.

 

ریاحی فر با بیان اینکه یکی از نگرانی‌هایی که بیمه شدگان تامین اجتماعی دارند کم بودن گستره خدمات و تاخیر در پرداخت است گفت: دو قرارداد آموزش و پرورش و صندوق بازنشستگی کشوری ما صندوقی است که ریسک و زیان بیمه گری در آن مطرح نیست و قرارداد بیمه تکمیلی با تامین اجتماعی بیمه گری است.

 

مدیرعامل شرکت بیمه آتیه سازان حافظ ادامه داد: این نارضایتی در شرایطی است که تامین اجتماعی هنوز سه ماه است تعهداتش را نداده و ماهانه باید ۱۰۵ میلیارد تومان بپردازد. این مطالبه ۳۰۰ میلیاردی رقم بالایی است. آموزش و پرورش هم ۱۵۹ میلیارد تومان به ما بدهی دارد. هفته گذشته جلسه‌ای با آموزش و پرورش داشتیم که قرار شده مطالبات را بپردازند.

 

وی با بیان اینکه ساختار ما کاملا شفاف است در پاسخ به اینکه آیا قرار است آتیه سازان بدون مجوز بیمه مرکزی ادامه فعالیت دهد؟ اظهار کرد: همانطور که اشاره کردم قانون مشخص است. آتیه سازان متعلق به یک بخش دولتی است که البته تابع قانون تجارت است. کار ما طبق قانون شفاف است.

 

ریاحی فر با بیان اینکه آموزش و پرورش و صندوق بازنشستگی قرارداد صندوقی با ما دارند گفت: تنها شرکتی که می‌تواند این کار را انجام دهد ما هستیم و اگر این دو نهاد بخواهند با بیمه دیگری قرارداد ببندند نمی توانند به صورت صندوقی ادامه دهند. قراردادی که ما با مراکز درمانی می‌بندیم نسبت به سایر بیمه‌ها ۱۰ تا ۱۵ درصد کمتر تمام می‌شود زیرا تعداد بیمه شدگانمان بالاست.

 

ریاحی فر با تاکید بر اینکه فعالیت ما مطابق با بندهای قانونی است و استانداردهای بیمه گری را رعایت می کنیم و مشکلی برای بیمه شدگان بوجود نمی آید اظهار کرد: سازمان‌های ناظر ما سازمان حسابرسی و دیوان محاسبات هستند و بر فعالیت ما نظارت دارند. حتی بابت مشکلاتی که ممکن است در دوره تحریم بوجود بیاید تمهیداتی اندیشیدیم تا بیمه شدگان به سختی نیافتند. در خصوص تجهیزات پزشکی هم مشکلاتی ایجاد شده که در صدد رفع آن هستیم.

 

مدیرعامل شرکت بیمه تکمیلی آتیه سازان حافظ در پاسخ به پرسشی درباره نارضایتی و تاخیر چندماهه رسیدگی به اسناد پزشکی گفت: دو روش پرداخت داریم. یکی از طریق معرفی نامه است که بیمه شده پولی نمی‌پردازد و با معرفی نامه خدمات می گیرد. نوع دوم خسارات متفرقه است که بیمه شده از جیبش پولی می‌دهد و باید آن را پس بگیرد. عمدتا از بخش اول استفاده می‌کنند و عمدتا در روش دوم هزینه‌های آزمایشگاهی و... است که در قراردادهای مختلف از ۱۰ تا ۱۵ درصد متفاوت است.

 

وی ادامه داد: در صندوق بازنشستگی کشوری طبق ۷۲ ساعت باید لیست خسارات پرداخت شود. در تامین اجتماعی هم تا اول شهریور خسارات را پرداخته ایم. اگر تامین اجتماعی پول مرداد و شهریور را بدهد ما به‌روز می شویم. بیمه آموزش و پرورش هم صندوقی است و خسارات بیماران صعب العلاج و موارد خاص ظرف ۳۰ روز پرداخت شده است.

 

ریاحی فر با اشاره به اینکه صندوق بازنشستگی کشوری برای سه ماه و آموزش و پرورش برای یک ماه قراردادشان را تمدید کرده‌اند گفت: اگر بخواهند صندوقی ادامه دهند فقط ما هستیم و با می توانند عقد قرارداد داشته باشند. اما اگر بخواهند وارد امر بیمه گری شوند باید مناقصه انجام شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.