علی بختیار امروز در نشست "بررسی چالش‌ها و راهکارهای تحقق اهداف صادراتی صنعت برق" با اشاره به برنامه سندیکای صنعت برق با عنوان نقشه راه در این حوزه، گفت: سه سناریو برای این موضوع تعریف شده که تا سال ۱۴۰۴ میزان صادرات برق به ۱۷ میلیارد دلار، ۲۲ میلیارد دلار و ۳۳ میلیارد دلار خواهد رسید.

وی افزود: لازم است که برای تحقق این مساله دولت از تمام ظرفیت‌های موجود استفاده کند و اگر در جایی نیاز به مصوبه دولت و مجلس شورای اسلامی است از آنها بهره بگیریم.

معاون برنامه‌ریزی امور اقتصادی وزارت نیرو با تاکید بر این‌ مساله که در حوزه صادرات برق توانمندی‌هایی وجود دارد، اظهار کرد: دلیل این مساله ساختار موجود در مجموعه صنعت برق و کیفیت کالاها و خدماتی است که از صنعت برق ایران ارائه می‌شود به گونه‌ای که در بخش دولتی و در بخش خصوصی صنعت برق توانسته موقعیتی را ایجاد کند که در هر دوی این عرصه‌ها رتبه بالایی را داشته باشیم.

بختیار با بیان این‌که کیفیت کالا و خدمات صنعت برق از استانداردهای بین‌المللی برخوردار است، تاکید کرد: این دو شاخصه‌ مهم دلیل توانمندی‌های شرکت‌های ایرانی برای حضور در بازارهای جهانی است، اما باید به این موضوع نیز توجه کرد که این دو مقوله به تنهایی نمی‌تواند برای صادرات خدمات صنعت برق کافی باشد چرا که در حال حاضر ما نیازمند قدرت رقابت هستیم.

به گفته معاون برنامه‌ریزی امور اقتصادی وزارت نیرو، وجود یک پروسه رقابتی، امکان حضور در بازارهای بین‌المللی را افزایش می‌دهد لذا پیشنهاد ما تشکیل کنسرسیوم‌ است، چرا که با ایجاد یک کنسرسیوم می‌توانیم علاوه بر افزایش قابلیت‌ها، از رقابت مخرب هم جلوگیری کنیم.

وی تصریح کرد: در شرایط کنونی بی‌شک صنعت برق نیازمند حمایت دولت در تمام زمینه‌ها است، بنابراین باید با تقویت بخش خصوصی به فکر افزایش صادرات و ارزآوری بود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.