این منبع به روزنامه الشرق الاوسط گفت: پیشنهادات بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی جدی نبوده و تنها تلاشی برای بازگشت به مذاکرات رسمی هستند. اگر این پیشنهادات جدی بودند، او به مردم خود صراحتا می‌گفت که هیچ سازشی برای درگیری‌ها به جز راه‌حل تشکیل دو کشور نیست و این راه‌حل شامل تشکیل کشور فلسطین با پایتختی قدس شرقی است، کشوری که از توان حیات مستقل برخوردار باشد.

شبکه دوی تلویزیون رژیم صهیونیستی اخیرا به نقل از یک منبع عالی رتبه اسرائیلی گزارش داده بود که نتانیاهو طی چند ماه گذشته بارها نداف ارگمان، رئیس دستگاه امنیت داخلی این رژیم (شاباک) را برای دیدار با عباس فرستاده تا او را به آرام کردن اوضاع، ازسرگیری رایزنی‌ها و فراهم کردن فضا برای ازسرگیری مذاکرات صلح راضی کند اما محمود عباس پیشنهادات اسرائیل را رد کرده است.

طبق گزارش تلویزیون اسرائیل، از جمله پیشنهادات نتانیاهو برای از سرگیری مذاکرات، راه‌اندازی چندین پروژه اقتصادی بزرگ از جمله یک منطقه صنعتی مشترک، افزایش تعداد کارگران فلسطینی مشغول به فعالیت در اراضی اشغالی از ۸۰ هزار به ۱۲۰ هزار تن و لغو ممنوعیت فعالیت اسرائیل در میدان‌های گاز طبیعی فلسطین واقع در مقابل سواحل غزه بودند.

این شبکه مدعی شده بود که همه این پیشنهادات با هدف یک پرش اقتصادی و بهبود وضعیت اقتصادی فلسطین ارائه شدند و در مقابل نتانیاهو خواستار از سرگیری مذاکرات بود.

بر اساس گزارش این شبکه، رئیس شاباک همان کسی است که این اقدام را با هماهنگی و توافق گادی آیزنکوت، رئیس ستاد مشترک ارتش اسرائیل آغاز کرد و نتانیاهو این دو را قانع کرد که استمرار تعلیق فعلی روابط می‌تواند اوضاع را خراب کرده و به دردسری جدیدی بدل شود. این دو نیز ارزیابی‌های کارشناسان امنیتی در این رابطه را به رهبران سیاسی و به شکل خاص به اعضای کابینه امنیتی این رژیم ارائه و صراحتا تاکید کردند که وضعیت فعلی نیازمند تغییر است. همچنین رئیس شاباک تلاش کرد عباس و تعدادی دیگر از مسئولان فلسطینی را در نشست‌های جداگانه‌ای توجیه کند که سیاست آنها در تحریم اسرائیل هیچ نتیجه‌ای نخواهد داشت.

مذاکرات تشکیلات خودگردان فلسطین و رژیم صهیونیستی چهار سال قبل در آوریل ۲۰۱۴ در پی مخالفت این رژیم با توقف شهرک‌سازی‌ها و پذیرش راه‌حل تشکیل دو کشور بر اساس مرزهای ۱۹۶۷ و نیز اجرای تعهداتش برای آزادسازی اسرای فلسطینی، متوقف شدند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.