حشمت الله فلاحت‌پیشه در نشست خبری در باشگاه خبرنگاران خارجی در پاسخ به سوال خبرنگار لس‌آنجلس تایمز درخصوص موضع کمیسیون امنیت ملی درباره مذاکرات احتمالی ایران و آمریکا گفت: در آستانه ۱۳ آبان نوع ادبیات میان ایران و آمریکا متفاوت شده است که این از جایگاهی که جمهوری اسلامی ایران برای خود ایجاد کرده، نشأت می‌گیرد. در گذشته بارها بحث گزینه‌های مختلف همچنین گزینه نظامی علیه ایران مطرح می‌شد ولی اکنون این موضوع از ادبیات فی مابین ایران و آمریکا خارج شده و مباحث دیگری همچون تحریم مطرح است البته تحریم را ترامپ در ناعادلانه ترین نوع آن را دنبال می‌کند.

وی ادامه داد: براساس تجربیات تاریخی دور و نزدیک مذاکره میان ایران و آمریکا دیگر تابو نیست که در زمان برجام نیز وزیر امور خارجه ایران اجازه پیدا کرد در سطح وزارت خارجه با طرف آمریکایی مذاکره داشته باشد. دولت جدید آمریکا سیاست مقابله با روندهای دیپلماتیک محترمانه شکل گرفته بین کشورها را در پیش گرفت که ایران هم به عنوان بخشی از این مناسبات شرایط تازه‌ای را به خود دید.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اضافه کرد: معتقدم نوع مناسبات ایران در دنیای امروز به حدی از بلوغ رسیده که در سطوح مختلف امکان مذاکره حتی با دولت‌هایی که سیاست خصمانه علیه ایران را دارد به عنوان تابو محسوب نمی‌شود. منتهی اینکه با دولت ترامپ مذاکره شود باید گفت که در شرایط کنونی امکان مذاکره بین ایران و آمریکا وجود ندارد چون دو طرف نه راهبردی برای جنگ و نه راهبردی برای مذاکره دارند.

فلاحت‌پیشه ادامه داد: آنچه که اکنون وجود دارد آن است که دو طرف امکانات خود را به کار می‌گیرند تا به جایی برسند که برای آن می‌توان دو پیش‌بینی را متصور بود. اینکه تقابل جدی به سمت جنگ و اقدامات نظامی انجام شود که عملا این گزینه جزئی از ادبیات دو طرف نیست اما قابل پیش‌بینی آن است که دو طرف به سمت فضای مذاکراتی تازه‌ای پیش خواهد رفت. اینکه این اتفاق در زمان ترامپ با این سیاست‌ها رخ دهد و یا نه در شرایط کنونی بنده این امکان را منفی می‌دانم.

وی خاطر نشان کرد: واقعیت آن است که راهبرد حاکم بر سیاست خارجی آمریکا عملگرایی است یعنی اینکه سیاستمداران این کشور نمی‌توانند در بلندمدت سیاستی را در پیش بگیرند که نتیجه آن باشد که نتواند پای تاوان و هزینه‌های آن بایستند. این یعنی در آینده امکان برگشت تحریم‌ها وجود دارد. معتقدم در قبال جمهوری اسلامی ایران آمریکایی‌ها با تحریم‌ها به نتیجه‌ای نخواهند رسید.

خبرنگار الجزیره سوالی درخصوص ارزیابی فلاحت پیشه از اقدامات اتحادیه اروپا برای مقابله با تحریم پرسید و اینکه آیا سیاست ایران شکست ترامپ در انتخابات ۲۰۲۰ است که فلاحت پیشه در پاسخ گفت: ما انتظار کنار رفتن ترامپ از قدرت و شکست در انتخابات را نداریم و این را به عنوان بخشی از تابو در سیاست خارجی‌مان دنبال نمی‌کنیم چون در سطح راهبردی متاسفانه زیاد تفاوتی میان دو حزب وجود ندارد.

هم‌صدایی جریانات سیاسی برای مقابله با تحریم را مدیون ترامپ هستیم

وی افزود: از طرف دیگر ایرانی‌ها در طول تاریخ همواره تحت سیاست‌های مختلف تحریمی و بایکوت اقتصادی بودند که تحریم‌ها از سال ۸۵ توسط آمریکایی‌ها شکل گرفت که هیچگاه شاهد بازگشت تحریم نبودیم تا اینکه برجام اجرا شد. این نشان می‌دهد که ایرانی‌ها آمادگی مقابله با تحریم را دارند. سالیانه یک میلیون نفر به جمعیت ما افزوده می‌شود و اقتصاد ما نیز مبتنی بر عرضه و تقاضا است لذا در فضای تحریمی جدید کشور ما به سمت استفاده از حداقل‌های مناسبات دوجانبه در خارج و در عین حال ترمیم و اصلاح اقتصاد در داخل حرکت کرده است.

این نماینده مجلس یادآور شد: خیلی از کارها که در ایام ثبات اقتصادی نتوانستیم انجام دهیم را در چند ماهه بازگشت تحریم‌ها توانستیم بسیاری از اصلاحات را اعمال کرده و قوانین خوبی را در مجلس تصویب و دولت هم کارهای خوبی را انجام داد.

فلاحت پیشه با بیان اینکه ایرانی‌ها به تحریم آمریکایی‌ها عادت کردند گفت: آنچه امروز می‌بینید هجمه روانی است. آنها همه تحریم‌های گذشته را تجمیع کرده و همه اسامی گذشته را بیان کردند. این یعنی چیز تازه‌ای به تحریم‌های آمریکا اضافه نشده است. آنچه تازگی دارد شکل‌گیری وحدت در داخل جمهوری اسلامی ایران است. امروز همه جریانات سیاسی مختلف در موضوع مقابله با تحریم و دفاع از حقانیت کشور هم صدا هستند که این را مدیون ترامپ هستیم. کار بعدی ما هم این است که در مجلس و دولت آن را به سازوکارهای اجرایی، اداری و قانون نویسی کنیم تا مشکلات کشور حل شود.

بازی برگشت ایران با آمریکا ۲۲ بهمن است

وی با بیان اینکه ممکن است تحریم دشواری‌هایی داشته باشد در عین حال گفت: معتقدم به هیچ وجه شرایط همچون شرایط قبل از موافقتنامه ژنو سوم آذر ۱۳۹۳ نیست. قبل از آن تمام دنیا علیه ما بود و هفت قطعنامه تحریمی علیه ما شکل گرفت که حداقل در شش مورد آن کشورهای دنیا مجبور شده بودند که گزارش تحریمی درباره ایران به سازمان ملل بدهند اکنون آمریکا را در قبال برخی کشورها داریم که به میزانی حرف شنوی دارند که همین حرف شنوی آنها هم زمان‌بند است معتقدم بازی برگشت ایران با آمریکا ۲۲ بهمن است که تا آن زمان ایران با شاخص‌های مثبت‌تری در مقابل آمریکا قرار خواهد گرفت.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره همکاری‌های اتحادیه اروپا گفت: از لحاظ سیاسی مناسبات ایران با اتحادیه اروپا هیچگاه به این اندازه خوب نبوده است که این یک امتیاز است. این امتیاز براساس واقعیات و عمل است. اروپایی‌ها می‌دانند که اگر ایران نبود داعش به مرز اروپا می‌رسید. ۲۶۰۰ ایرانی برای مقابله با قاچاق نیز شهید شدند که هدفش اروپا بود. اینها واقعیاتی است که مولفه‌های امنیتی ما و اروپا را به هم نزدیک کرده است. به همین دلیل اروپایی‌ها به هیچ وجه وارد مقتضیات سیاسی حاکم بر مناسبات آمریکا با ایران نشده‌اند.

وی در عین حال توضیح داد: اینکه چقدر این مناسبات در عرصه اقتصادی وارد فاز عملیاتی شود موضوعی است که شخص بنده درباره آن کماکان انتظار بیشتری از اروپایی‌ها دارد. اخیرا در نشستی که با ۲۸ سفیر کشور اروپایی در تهران با محوریت اتحادیه اروپا داشتیم این مسائل را به صورت جدی مطرح کردیم ما عزم سیاسی اروپایی‌ها را باور کردیم اما هنوز عزم اقتصادی و عملی آنها را باور نکردیم تا اینکه در شرایط تحریمی با ایران همراه شوند. برای ما موضوع دسترسی‌های مالی، بانکی و نفت و انرژی مهم است ضمن آنکه ما هنوز طرح اساسی به عنوان تامین بلندمدت گاز اروپا را روی میز داریم که می‌توانیم با آنها این موضوع را به نتیجه برسیم.

فلاحت پیشه با استقبال از موضع سه کشور فرانسه،‌ آلمان، انگلیس و موگرینی در واکنش به اعلام دور تازه تحریم‌ها افزود: از اینکه آنها ابراز تاسف کرده و اعلام کرده که مقابله می‌کنند و با سیاست‌های ضد تحریمی ایران همراهی می‌کنند استقبال می‌کنیم. هنوز هم دیپلمات‌های ما در حال مذاکره هستند که به راهکار عملی و تاثیرگذار برسیم.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه چین مبنی بر اینکه آیا صحبت‌های شما بدان معناست که قرار است ایران با آمریکا بعد از ۱۳ آبان مذاکره کند گفت: بنده نگفتم که ایران و آمریکا بعد از ۱۳ آبان با یکدیگر مذاکره می‌کنند بلکه صحبتم آن بود که مذاکره در مناسبات ایران و آمریکا دیگر تابو نیست. معتقدم دنیا آمریکا نیست و آمریکا ترامپ نیست. ما سازوکارهای مختلف برای کار با آمریکا را داریم.

وی توضیح داد: در دادگاه لاهه یکی از مواردی که در قالب معاهده مودت مطرح شد این بود که سطح مبادلات اقتصادی ایران با آمریکا از زمان روی کار آمدن ترامپ بیشتر شده است یعنی معتقدیم در داخل آمریکا سیاست‌های ترامپ علیه ایران مورد قبول اکثریت نیست که این به ویژه در حوزه‌های اقتصادی و نخبگی مشهود است. به طور مثال معاون وزیر امور خارجه دولت اوباما از اولین کسانی بود که از نوع بازگشت تحریم‌ها توسط ترامپ ابراز تاسف و مخالفت کرد.

در شرایط زمانی کنونی راهبردی برای مذاکره وجود ندارد

فلاحت پیشه افزود: به نظرم ایران به حدی از پختگی رسیده که عملا تابویی در سیاست خارجی‌اش ندارد لذا اگر هر لحظه به این نتیجه برسیم که می‌توانیم وارد فضای مناسبات تازه شویم این امکان برای ما فراهم است و در مقابل آمریکا هم چنین منعی وجود ندارد منتهی در شرایط زمانی کنونی راهبردی برای مذاکره وجود ندارد.

وی درباره موضوع روابط ایران با چین نیز گفت: چین از کشورهای همراه ایران در مناسبات مختلف به خصوص در حوزه اقتصادی است. چینی‌ها حتی در دوران تحریم هم مبادلاتشان را حفظ کرده و در عرصه سیاسی هم با یک جانبه گرایی مقابله می‌کنند. الان هم پیشانی چالش هژمونیک با آمریکا چین است ولی در عین حال آنها ملاحظات اقتصادی خود با آمریکا را دنبال می‌کنند. الان مناسبات ایران و چین در بهترین شرایط خود است. نوساناتی در زمینه خرید نفت در چین ایجاد شده که ما فکر می‌کنیم چین از جمله کشورهایی است که مبادلات ما در زمینه نفت و میعانات گازی ادامه پیدا می‌کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.