نگران این هستم که خانواده ام با ازدواج مان مخالفت کنند چون کمی سخت گیر هستند. من این آقا را دوست دارم ولی نمی دانم این دوست داشتن از روی عشق است یا چون وارد رابطه شدم، ناخودآگاه است. همه خصوصیاتش را دوست دارم ولی شیک پوش نیست و البته مردی پر از احساس است. چه کار کنم؟ این را هم بگویم که با خانواده من نمی شود حرف زد، خیلی عصبی و غیرمنطقی هستند.

مشاور در پاسخ نوشت:

مخاطب گرامی، چند متغیر وجود دارد که احتمال وقوع این ازدواج را به شدت کاهش داده و هم در صورت وقوع آن، بقای آن را به خطر خواهد انداخت. با ما در ادامه همراه باشید تا نکات تکمیلی را در این باره خدمت تان عرض کنم.

  

 آسیب های آشنایی بدون اطلاع خانواده

شیوه آشنایی شما با پسر مورد علاقه تان به شدت متناقض با شیوه معمول و مرسوم خانواده شماست که بی شک درصورت عیان شدن آن در زمان حال یا حتی بعد از عقد، احتمالا واکنش های تندی در برخواهد داشت.

به طور معمول، زوج ها در زندگی مشترک اختلافاتی خواهند داشت که با وجود متغیر ذکر شده برای خانواده شما، حمایت فکری و عاطفی از شما کاهش یافته و از سویی منجر به سوگیری افراطی به همسرتان خواهد شد.

  

 فاصله سنی تان هم مشکل زاست

فاصله سنی ۱۱ ساله و وجود برخی شواهد، تفاوت منشی و فرهنگی بین شما، دو متغیر دیگری است که می تواند خطرساز باشد که مشاوره قبل از ازدواج و مشورت با والدین و تحقیقات می تواند میزان درستی و نادرستی آن را ارزیابی کند. البته موضوع فاصله سنی، به تنهایی مشکل ساز نیست اما وقتی درکنار دیگر شرایط شما قرار می گیرد، تشدید شده و می تواند در آینده مشکل ساز باشد که در ادامه به اصلی ترین متغیر خطرساز احتمالی خواهم پرداخت.

  

 عشق تان آگاهانه به نظر نمی رسد

اذعان شما مبنی بر زندگی در خانواده هیجان مدار و تدافعی و پناه بردن زود هنگام به مرد آرزوها در فرایندی پنهانی بدون مشورت و صلاح دید والدین خود، با توجه به سن کم تان می تواند نشان از قدری خودشیفتگی و خودرای بودن شما باشد. همه این موارد به احتمال قوی مبین این است که گرایش شما بیشتر یک وابستگی آتشین زودهنگام و خود خواهانه است و نه عشقی آگاهانه و همدلانه. جالب این جاست که خود شما با سن ۱۸ سال به گوشه هایی از این واقعیت محتمل اشاره کردید که نشان از هوش تحلیلی و بین فردی شما دارد و همین که درپی راستی آزمایی آن از طریق طرح سوال از مشاوره هم بودید، موید درایت شماست. پس اگر آن چه ذکر شده را تا حد زیادی قبول و به وجود آن اذعان دارید، بهتر است با همفکری با فردی خبره و معتمد برای ادامه رابطه تصمیم جدی بگیرید.

  

 روش درستی برای ازدواج انتخاب کنید

در مجموع آن چه طرح شد بدین معنا نیست که ازدواج نکنید بلکه شفاف سازی شرایط شماست تا بهتر تصمیم بگیرید. مسیر درست و کارآمد ازدواج در فرهنگ ایرانی و ایمانی ما بی شک بسیار کم خطرتر و ایمن تر است تا مسیری که شما انتخاب کردید چراکه برای مثال ممکن است پسر مورد علاقه شما فرد بسیار مناسبی برای شما باشد ولی روش ورود وی به انتخاب و ازدواج با شما تصویر بسیار مغشوش و غیرقابل قبولی را برای خانواده نمایان کرده و به شدت با وی مخالفت می کنند. حال درست یا غلط بودن این مسئله، موضوع دیگری است و نیاز به مکاشفه و مباحثه بسیار دارد ولی آن چه اکنون مهم است از دست رفتن فرصت ازدواج با مرد مورد علاقه و مناسب خود است که بی شک جبران پذیر نیست. بنابراین به شما و همه دختران جوان توصیه می کنم برای انتخاب همسر از روش های ایمن و کارآمد بهره ببرند که محوریت آن خانواده و مشورت است تا روش هایی که به اصطلاح مدرن هستند ولی ناآزموده و معمولا همراه با ناکامی و سرخوردگی.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.