در خلال بررسی تقاضای تعدادی از نمایندگان برای تشکیل کمیسیون ویژه مقابله با تحریم‌ها در جلسه علنی امروز (یکشنبه) مجلس حجت الاسلام علیرضا سلیمی عضو فراکسیون ولایی با استناد به اصول ۶۰ و ۶۱ قانون اساسی در اخطاری گفت: بنده با اصل تشکیل این کمیسیون موافقم. اما طبق آنچه در متن طرح آمده وظایف کمیسیون در حیطه اختیارات قوای مجریه و قضاییه است. حال این که مجلس نمی تواند در امور قوای دیگر دخالت کند.

علی لاریجانی رئیس مجلس در پاسخ به این اخطار گفت: ما در حال بررسی تقاضا برای تشکیل کمیسیون هستیم. قطعا کمیسیون نمی‌تواند در اختیارات قوای مجریه و قضاییه دخالت کند و تنها می‌تواند نظارت کند.

برزگر عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز در تذکری گفت: ما به اندازه کافی کمیسیون تخصصی داریم. به نظرم دیگر احتیاجی به تشکیل این کمیسیون نیست چون این موضوع در وظایف کمیسیون‌های تخصصی می‌گنجد و آنها می‌توانند ورود کنند.

مصطفی کواکبیان عضو دیگر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز در تذکری گفت: ما در ۴۰ سال گذشته تحریم بودیم و هیچ گاه کمیسیون ویژه‌ای در مجلس نداشتیم. این در شأن مجلس نیست که بخواهیم یک کمیسیون دیگر را اضافه کنیم. اگر کمیسیون‌ها کار خود را انجام دهند قطعا می‌توانیم به موضوع مقابله با تحریم‌ها هم ورود کنیم.

وی یادآور شد: مقابله با تحریم‌ها کار شورای عالی امنیت ملی و نه مجلس است.

مفتح عضو فراکسیون نمایندگان ولایی در تذکری بر خلاف سایر تذکرات اظهار کرد: طبق ماده ۴۹ آیین نامه تشکیل کمیسیون ویژه برای شرایط مهم و حساس کشور است لذا تقاضای تشکیل کمیسیون ویژه مقابله با تحریم‌ها در همین راستا مطرح شده است.

پورابراهیمی در تذکری از عملکرد هیات رئیسه در بررسی این تقاضا اعتراض کرد و گفت که قابل توجیه نیست که هیات رئیسه اجازه نمی‌دهد نمایندگان موافق و  مخالف در مورد این تقاضا صحبت کنند که رئیس مجلس این تذکر را وارد ندانست و گفت که طبق آیین نامه موافق و مخالف درباره‌ی تشکیل کمیسیون نمی‌تواند صحبت کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.